Den argentinske bassisten Rodrigo Villagra har bodd i Norge i langt
over 20 år. Det er på svært høy tid at han kommer opp til overflaten.
Til tross for at 44 år unge Villagra har bodd her lenge, blitt norsk
statsborger og jobba i en rekke sjangre og med mange dyktige norske
musikanter, så er dette første gang jeg virkelig hører Villagra vise
seg frem i full bredde.
Allerede fra første takt så tar Villagra sats på elbass, og forteller
oss med all ønskelig tydlighet at han er en musikant med heftig trøkk
og musikalitet i seg. På resten av materialet, der han har skrevet tre
av de åtte låtene, mens trommeslager Frederik Villmov har ansvaret for
halvparten, viser han oss i all hovedsak på den store akustiske fela
at han har mye å melde uansett tempo.
Villagra, som i all hovedsak har sin formelle bakgrunn fra Argentina,
men som også har studert med blant andre maestro Arild Andersen, sier
han trives i sjangre som pop, soul, funk, rock og latinjazz. Det er
det absolutt ingen grunn til å tvile på, men her på debuten under eget
navn er det så avgjort jazzmannen Villagra som viser oss hvilken
kapasitet han er og har.
Flott reisefølge
I tillegg til tyske Villmov, som også har gjort nordmann av seg, så
har Villagra med seg to andre musikere med bakgrunn fra jazzlinja i
Trondheim, nemlig tenor- og sopransaksofonisten Erlend Vangen Kongtorp
fra jazzmetropolen Odda og vibrafonisten Amund Stenøien fra
Trondheim.. De har alle både hver for seg både kollektivt og
individuelt vist seg å være svært langkomne til tross for sin unge
alder.
I dette musikalske universet, som i stor grad har sine røtter og
henter sin inspirasjon fra amerikansk 60-tallsjazz med ledestjerner
som Coltrane, Shorter, Zawinul og en av Villmovs store helter, Billy
Higgins, har de fire funnet fram til et uttrykk de har all grunn til å
være stolt av.
Rodrigo Villagra har all grunn til å være stolt av debuten – jeg
venter allerede på neste etappe.
«Rhythms of Resilience»
Heartbeat Music/frederikvillmov.com