På Holmlia i utkanten av Oslo kan man treffe på Sudeshna Bhattacharya – en av verdens beste sarod- og tanpura-utøvere. Det forteller hun oss sammen med tablavirtuos Mosin Khan Kawa.
Skulle man ikke være så heldig å støte på Bhattacharya på Holmlia – hun har vært bosatt i Norge siden 2013 – så finnes det heldigvis andre måter å møte henne på. Utstyrt med sine indiske fire-strengers instrumenter, sarod og tanpura, kan alle stifte bekjentskap med henne her sammen tablamester Mosin Khan Kawa som har tatt turen fra India for dette nydelige musikalske møtet.
Virtuoser
Jeg skal på ingen måte påberope meg ekspertkunnskap verken når det gjelder indiske instrumentalister eller indisk musikk. Jeg er bare usedvanlig fascinert av begge deler etter at jeg blei bitt av basillen for noen tiår siden gjennom møtet med John McLaughlins Mahavishnu Orchestra og seinere Shakti.
Den mer enn oppegående “bevegelsen” og plateselskapet Motvind Records, med episenter i Rollag i Numedal, – et godt stykke unna India med andre ord – gir oss her er et virtuost møte med tre Bhattacharya-komposisjoner med solide røtter i indisk tradisjonsmusikk. Det er tre såkalte ragaer der Bhattacharya og Khan Kawa fører fantastiske og lange samtaler som det er herlig å dukke ned i og la fantasien få utfolde seg til og la roen få plass til å senke seg.
Sjeldent treff
Det er langt i fra hver dag vi får anledning til å bli invitert inn i slike musikalske landskap Bhattacharya, Khan Kawa og Motvind Records åpner opp for her. Det er bare å takke og bukke, eventuelt neie, og la seg forføre av hva denne flotte duoen byr på.
«Mohini»
Motvind Records/Subversive Vibrations Distribution