Retningsgiveren

Jeg har hatt gleden av å høre pianisten, komponisten og bandlederen Kris Davis i en rekke sammenhenger. Med denne liveinnspillinga fra ikoniske Village Vanguard bekrefter hun at hun er blant de aller viktigste retningsgiverne anno nå.

Kris Davis, til høyre, sammen med sin strålende trupp utenfor Village Vanguard.

Canadiske Kris Davis (43) har vært bosatt i og rundt New York en årrekke og har i stadig større grad vist hvilken innovatør hun er. Seinest i sommer hørte vi henne i Molde i Dave Hollands nye kvartett og i en sjelden pianoduo med Craig Taborn. Begge konsertene store opplevelser med en av den moderne jazzens viktigste stemmer.

Til tross for at hun har jobba med mange av de store, inkludert våre egne Øyvind Skarbø og Ole Morten Vågan, så er det hennes egne produksjoner og ekskursjoner jeg finner aller mest interessante.

I 2019 ga hun ut sin første Diatom Robbins-plate på sitt eget selskap, Pyroclastic Records. Den gikk meg dessverre hus forbi. Heldigvis er ikke det tilfellet med live-oppfølgeren gjort på verdens kanskje mest berømte jazzklubb, historiske Village Vanguard på Manhattan i New York.

Vi har tidligere fått historiske liveinnspillinger derfra med blant andre John Coltrane og Bill Evans og Davis kommer inn i ei altfor kort rekke med kvinner som har fått den ære, nemlig Shirley Horn, Geri Allen og Junko Onishi.

Her har Davis skrevet nytt materiale siden «debuten» i 2019 og i tillegg krydres det med Ronald Shannon Jacksons «Alice in the Congo» , Geri Allens «The Dancer» og Wayne Shorters «Dolores» – tre av Davis´ store inspirasjonskilder.

Hennes egen musikk bærer også preg av innflytelse fra så forskjellige kilder som Olivier Messiaen, Sun Ra, Karlheinz Stockhausen, Charlie Parker, Paul Bley og Conlon Nancarrow. Tre av disse, Sun Ra, Bley og Stockhausen, er også implementert verbalt og gir dette visittkortet nok en dimensjon.

Som på den første skiva med dette bandet, så er Terri Lyne Carrington med på trommer og Val Jeanty styrer platespillerne og elektronikken – ikke akkurat hverdagskost på Village Vanguard. I tillegg er Hedvig Mollestads lekekamerat fra Molde i sommer, bassisten Trevor Dunn, med pluss den usedvanlig talentfulle gitaristen Julian Lage.

Det har ført til nesten to timer, inkludert to helt forskjellige versjoner av «Dolores», med svært variert, fascinerende og fremstidsskuende musikk med solide røtter i tradisjonen. Davis, som i tillegg til å spille piano, også trakterer synth, forteller oss i løpet av disse to maidagene i fjor at hun er en av de aller mest originale og spennende musikantene anno 2023 som vandrer rundt på Tellus.

Kris Davis har blitt innlemma i ei svært stolt og ærerik rekke musikanter som har fått gjort live-innspilling på Village Vanguard. Hun har så definitivt noe i den rekka å gjøre.

Kris Davis´ Diatom Ribbons
«Live at The Village Vanguard»
Pyroclastic Records/pyroclasticrecords.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg