Torgeir Waldemar har jeg definitivt hørt mer om enn jeg har hørt på.
Denne liveinnspillinga fra storstua Operaen forteller meg at det ikke
bør bli en vane.
Torgeir Waldemar Engen (49), som lar Engen være Engen i
artistsammenheng, har hatt en solid tilstedeværelse i den norske
artistfloraen i alle fall siden han platedebuterte med “Torgeir
Waldemar” for ti år siden. Likevel har jeg altså i stor grad greid å
unngå hans produksjon frem til nå. Heldigvis finnes det platepushere
der ute som mente jeg burde få en orden på det og derfor dukka den
framifrå liveinnspillinga “At The Opera”, gjort sammen med et fullsatt
og begeistra operahuspublikum i hovedstaden en vinterkveld i 2022, opp
i postkassa mi. Den har ført til at jeg må bryte sammen å tilstå at
jeg høyst sannsynlig har gått glipp av mye flott frem til nå.
På tvers
Om det er hele operakonserten vi blir servert på plata vet jeg ikke,
men det er i alle fall godt over en time med musikk som, hvis jeg har
skjønt det rett, innbefatter elleve låter som er hentra fra store
deler av Torgeir Waldemars karriere. Her er det klare spor av både
country, annen americana, folk-rock og sikkert andre herligheter også.
Torgeir Waldemar har makta å skape musikk med et solid særpreg ut av
alle disse ingrediensene. Med seg har han et empatisk kremlag som
absolutt vet hva og hvor sjefen vil med budskapet sitt. Charlotte
Qvale og Tuva Syvertsen er blant partnerene som er med å løfte
musikken til herlige høyder.
Dette er ikke musikalske landskap jeg vanligvis beveger meg i til
daglig, men jeg benytter nok en gang salige Duke Ellingtons klassiske
utsagn: det finnes kun to typer musikk – god og dårlig. Torgeir
Waldemar hører hjemme i kategori én. Han har og er nemlig ei stemme
jeg tror på – han har noe å melde.