Så sterkt, så ondt. Så flott, så godt.

Anne Grete Preus har vært, er og kommer til å forbli en bauta i norsk musikk- og kulturliv. Bedre hyllest enn “Møtested” kunne hun ikke ha fått. Vi skal være veldig glade for at det finne slike artister i hennes kjølvann og for at det fortsatt finnes genuine ildsjeler som Terje Pedersen i platebransjen.

 

Fay Wildhagen og Anne Grete Preus – bautaen og forlengeren.

Noen setter større spor enn andre. Alle som hadde privilegiet å møte Anne Grete Preus på en eller annen måte vet det og kjenner at de avtrykka var merkbare og de er evigvarende også. På grunn av at jeg var “samboer” med en annen gigant, Paolo Vinaccia, da han spilte med Anne Grete – hun er en av de vi har lov å være på fornavn med – så blei jeg kjent med henne på et personlig plan også. Jeg hadde vært en store beundrer i mange år og var veldig stolt av nesten å kunne kalle henne en venn. 25. august 2019 forlot hun tida, men du verden som hun fortsatt er med oss – spora kommer aldri til å forsvinne. Kanskje sitter hun og Paolo – og Ole Paus – og smiler ned til oss? Jeg tror ikke på slikt, men jeg elsker tanken.

Hyllesten

Terje Pedersen hadde gleden av å kjenne Anne Grete mye bedre enn meg. De jobba sammen i 16 år og sjølsagt kunne han ikke legge denne viktige delen av sitt liv bak seg som den skikkelige fyren han er. Han tok kontakt med Rune Lem som også var Anne Gretes venn og manager i mange år. Han var sjølsagt også positiv til tanken og dermed var prosessen i gang. En av Anne Gretes gode venner de siste åra av hennes liv, Fay Wildhagen, blei et naturlig godt valg på så mange plan – også som strålende produsent.

Stjerneliste

Jeg vil tro at lista over potensielle artister som kunne bidra til denne hyllesten i utgangspunktet var ganske lang, men når de har havna på Frida Ånnevik, Tuva Syvertsen, Odd Nordstoga, Emilie Christensen, Ane Brun, SKAAR, Marit Larsen og Daniela Reyes og med Darling West som det perfekte musikalske reisefølget, så stemmer det noe så voldsomt. At dette også har blitt et vemodig farvel med Ole Paus – Jens Bjørneboes tekst til Anne Gretes flotte melodi på “Ti bud til en ung mann som vil frem i verden” var muligens det siste han gjorde i et studio – gjør denne hyllesten enda sterkere og enda inderligere.

De “inviterte” har valgt sine favoritter fra Anne Gretes enorme skatt og gjenhør med “Vrimmel”, “Fryd”, “Jeg er en by”, “Fylt av min kjærlighet”, “Ro meg over”, “Når himmelen faller ned”, “Månens elev”, “Amatør” og “Kameleon II” – alle gjort på ytterst personlige vis, på måter jeg vet Anne Grete ville ha digga, og jeg som digger, smiler til og gråter til der jeg skuer ut over en stille fjord, en bakke og et svaberg med himmelens korrekturlakk på seg og med glimt av blå himmel.

Anne Grete Preus – en gigant som har etterlatt seg en tidløs skatt – har fått den hyllesten hun har fortjent. Fryd ligger og venter på deg!

Diverse artister
«Møtested – En hyllest til Anne Grete Preus»
Drabant/Sony Music
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg