Skogens nye konge

Hedersbetegnelsen skogens konge har blitt noen få til del opp gjennom historia – ikke minst elgen. Med noe som likner mistenkelig på et mesterverk er Odd Nordstoga klar for å bli en verdig arvtaker.

Odd Nordstoga har laga noe som blir stående i norsk populærmusikk.

Jeg har vært en skap-Öddar i alle år og jeg er stolt av det! Jeg synes nemlig Odd Nordstoga (49) gjennom hele si karriere har vist en unik evne til å “oversette” sine observasjoner og opplevelser til unik populærmusikk. Når han så har gjort det med ei unik stemme – både i overført betydning og helt konkret – så har det ført til noe ekte og inderlig som har ført til stor kommersiell suksess til tross for at han aldri har jakta på det. Nå følger han sin egen vei og tradisjon og han gjør det på et mesterlig vis.

Nordstoga har aldri vært i nærheten av trendy. Eller for å si det på en annen måte: han har vært sin helt egen trend. Jeg er ingen Nordstoga-ekspert som har fulgt hans gjøren og laden gjennom hele hans ferd, men hver gang – og det er ganske ofte – jeg har tilbragt kvalitetstid sammen med musikken hans, så har jeg latt meg begeistre noe vederstyggelig. Jeg mener nemlig Odd Nordstoga er en formidler av aller ypperste merke.

Med si uforfalska Vinje-dialekt, som han har gjort til mer eller mindre allemannseie, forteller han oss nok en gang at han er en historieforteller av et kaliber kongeriket knapt har sett maken til på svært lang tid. Det Nordstoga holder på med heter lyrikk – det er tekster med evighetens stempel på seg og når han i tillegg skriver fine låter som både har substans og som glir inn i øret for der å bli værende, så er veeeeldig mye på plass. Nevnte jeg forresten at Nordstoga synger fantastisk flott med si helt unike stemme også?

Når han så omgir seg seg med noen av Harald og Sonjas aller beste musikanter som Tor Egil Kreken, Torstein Lofthus, David Wallumrød og Håkon Aase, så har “Inn i skogen” blitt et musikalsk storverk som kommer til å bli henta frem mange, mange ganger.

Høydepunkter? Ett av dem er faktisk den eneste teksten Nordstoga ikke har skrevet, nemlig av en annen av skogens store diktere, Hans Børlis “Langt innpå skoga” som Nordstoga synger på Børlis “målføre”. Ellers tror jeg faktisk Nordstoga har skrevet to hitlåter igjen, nemlig “Ute på ski” og “Aleine på hytta”. Begge har ført til solo-allsang her i heimen umiddelbart: det er det som kan gjeva meg fred. Jeg istemmer gjerne med den nye skogens konge, Odd Nordstoga, i det.

Odd Nordstoga
«Inn i skogen»
Universal/Universal Music
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg