Sol i stemma

Hvis behovet for varme er påtrengende er rådet herved gitt og det er helt gratis: lytt ofte og gjerne på den brasilianske vokaldronninga Rosa Passos.

Rosa Passos – for ei stemme, for en utstråling!

Jeg var ikke på Copenhagen Jazzhouse den 7. juli 2001. Det var så avgjort den brasilianske vokalstjerne Rosa Passos (70), henne topptrio fra hjemlandet og et særdeles begeistra publikum. Det siste skjønner jeg veldig godt for det Passos & Co leverer er intet mindre enn fantastisk vakker og “perfekt” fremført og tolka musikk.

“Perfekt” musikk er sjølsagt veldig vanskelig å definere og beskrive. Det er høyst individuelt, men for meg oppleves denne København-kvelden akkurat slik.

Jeg har aldri opplevd Passos live. Mitt eneste møte før denne konsertopplevelsen er plata “Romance” fra 2008 og jeg blei umiddelbart slått i bakken. For ei stemme, for en fraseringsevne, som det swinger av henne og for en empati hun utstrålte.

Slik var altså studioopplevelsen av Passos og om hun var i stand til å overføre det til liveutgava av seg sjøl? Noe så vanvittig!

“Samba Sem Você” er andre settet fra konserten i København. Hun var et relativt ubeskrevet blad i Europa for vel 20 år siden, men med et repertoar bestående av egne låter og mange av Dorival Caymmi, hadde hun publikum noe så voldsomt i sine hule hånd fra første tone. Veldig mye av æra skal også det perfekte bossa-følget bestående av trommeslager Celso de Almeida, bassist Paulu Paulelli og tangentør Fabio Torres ha – for en empatisk, stilsikker og usedvanlig groovy trio.

Det er forresten en sannhet med visse modifikasjoner at publikum lot seg begeistra fra første takt. Dette var altså det andre settet denne kvelden og for to år siden ga Storyville Records ut det første settet med tittelen “Dunas – Live in Copenhagen”. Av en eller veldig dårlig årsak har den blitt liggende i overskuddshylla her i heimen, men bedre grunn til å finne frem også den for å få en total konsertopplevelse, er ikke mulig å tenke seg.

Publikum var så definitivt med fra første tone i første sett også og, som den danske pianisten Steen Rasmussen som var til stede sier: Rosa Passos endret mitt liv for evig den kvelden.

På “Dunas” er det i tillegg til til Passos-låter også komposisjoner av Djavan, Caymmi og Tom Jobim – kremen av kremen av bossa-låtsnekrere med andre ord.

Forestill deg at du vugger et lite barn i søvn. For meg er det bossa nova, sier Rosa Passos. Slik er det og slik låter det. Nå har også jeg vært på Copenhagen Jazzhouse den 7. juli 2001 og dit skal jeg ofte i fremtida også. Praktfullt!

Rosa Passos Quartet
«Samba Sem Você»
Storyville Records/storyvillerecords.com
Rosa Passos Quartet
«Dunas – Live in Copenhagen»
Storyville Records/storyvillerecords.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg