Søskenbarnet til Acoustic Unity


Den seinere tida har jeg hygga meg mye i akkordfrie landskap. Danske Kasper Tranberg og Gard Nilssens Acoustic Unity er svært gode eksempler og nå melder også canadiske Zach Lober seg på.

Zack Lober
Sun-Mi Hong, Suzan Veneman og Zack Lober – en flott trio. Foto: Govert Driessen

Sjøl om Lober har vært en rimelig sentral sidemann i New Yorks jazzliv i et par tiår, så er dette hans debut under eget navn og, så vidt jeg kan huske, så er det også første gang jeg hører Lober i fri utfoldelse.

Lober har tatt med seg bassen sin og bosatt seg i Nederland. Dit har han også tatt med seg et knippe fine, åpne og løse låter og invitert med seg to sentrale musikanter på den nederlandske scena til å utforske landskap i forlengelsen av blant andre Jimmy Giuffre og Paul Bley – som kom fra Montreal som Lober.

Den sør-koreanske trommeslageren Sun-Mi Hong, som nylig debuterte under eget navn på det velrennomerte engelske selskapet Edition Records, og trompeteren Suzan Veneman, er, som Lober, nye bekjentskaper, men forteller meg umiddelbart at alle tre, både individuelt og kollektivt, har spennende og personlige stemmer.

Lober har skrevet det meste, ei «låt» er kollektiv unnfanga og de to andre bidrar med ei låt hver. Her får alle tre like stort rom og de møtes på samme nivå. Har du fått fot for Gard Nilssens Acoustic Unity, så er dette definitivt noe for deg – sjøl om det låter helt annerledes.

Zack Lober
«No Fill3r»
ZenneZ Records/zacklober.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg