Gaute Storsve er en spennende og interessant musiker med mange jern i ilden. Her tar han oss med på et møte mellom Maya-kulturen, latinsk musikk og impulser fra nordisk jazz. Ikke hverdagskost akkurat.
Komponist, gitarist og igangsetter Gaute Storsve har bevegd seg i ytterkanten av norsk jazzliv og tilliggende herligheter i en årrekke både med sin egen trio og bandet Weserbergland. Han har fascinert meg med å gå sine egne veier, åpne nye dører og dermed skue videre. Det fortsetter han absolutt med denne gangen også.
Maya-kulturen
Utgangspunktet for denne musikalske og kulturelle utflukten er Storsves store fascinasjon for Maya-kulturen og arkeologi i rundt 25 år. Det er en stor, viktig og fantastisk kultur som går mange tusen år tilbake og som for svært mange har gått i glemmeboka – eller kanskje aldri har vært på plass i minneboksen.
Fusjonen
Med Maya-kulturen og kunnskapen om den som fundament, har Storsve skrevet musikk med sterke latinske bindinger, men samtidig har han ikke glemt hvor han kommer fra. Med et unikt lag bestående av Petter Barg på elbass, den cubanske perkusjonisten Angel Terry Domech, med fartstid fra legendariske Buena Vista Social Club, Vetle Adrian Larsen på trommer, Jørgen Mathisen på saksofoner, Ingrid Berg Mehus på fiolin samt Patricia Morales på vokal på ett spor, og han sjøl på ymse gitarer, har det blitt en vakker og annerledes utflukt i grenseland vi sjelden blir invitert til.
Gaute Storsve forteller oss nok en gang at han har noe originalt og spennende å fare med.
#Bebé K´awiil»
Apollon Records/Border Music