Karl Strømme er en musiker og komponist som har fått alt for lite
 oppmerksomhet. Her kommer det nok et prov på det.

Med alt for ujevne mellomrom de par seineste tiåra har jeg hatt gleden
 av å få høre trompeteren Karl Strømme (49) og hans musikk. I en
 periode møtte jeg han sammen med bandet Peloton, og for knapt seks år
 siden som sjef for egen musikk med “Dynalyd” i et band med blant andre
 Trygve Fiske og Per Oddvar Johansen, og i 2022 på trio med “Song
 Dust”. Denne gangen er det enda mer intimt – Strømme stiller til start
 kun sammen med perkusjonisten Andreas Bratlie.
Mye mer enn en duo
Tro ikke at “The Moonfish” har blitt noe som likner på en tradisjonell
 duoplate på noen måte. Den utmerkede trompeteren Strømme har nemlig
 fargelagt det fine melodiske materialet han har skapt med gode
 gammeldagse analoge synther samt noen nye og digitale, bassgitar og
 piano og hans medsammensvorne Andreas Bratlie spiller i tillegg til
 tablas også tradisjonelt trommesett. Det har ført til at de to låter
 som et fullt, heftig band og det groover grassat av de to.
Gode venner
De to møtte hverandre på Foss videregående i Oslo i 1994 og har siden
 studert sammen på Musikkhøgskolen. Det er ikke vanskelig å høre at
 kjemien og empatien er veldig tilstede – de stortrives med hverandre
 og utfordrer og utfyller hverandre på et flott vis.
Strømme, som jeg har mistenkt for å ha lytta aldri så lite på
 trompetere som Miles Davis, Nils Petter Molvær og Kenny Wheeler – ikke
 de verste kildene å hente fra det, har latt seg inspirere av både dub,
 jazz og samtidsmusikk til å sette sammen dette fine og fascinerende
 brygget.
Dette er musikk som groover og som det er vanskelig å sitte stille til
 – den kan faktisk egne seg på eleverte dansegulv også. Karl Strømme
 forteller oss nok en gang at han fortjener mye mer oppmerksomhet enn
 det som har blitt han til del så langt.

«The Moonfish»
Dynalyd/dynalyd.no
 
