Spennende på sunnmørsk

Sjøl om vokalisten og låtskriveren Hanne Kolstø har vært produktiv i mange år, så er dette mitt første skikkelige møte med hennes univers – og det på klingende sunnmørsk.

Hanne Kolstø er en popkunstner jeg tror på.

Hanne Kolstø (43), fra Sykkylven på Sunnmøre, ga ut åtte album på åtte år før hun tok seg ei lita albumpause. For pause skulle det på ingen måte vise seg å være: Kolstø satte nemlig sammen et nytt band, skrev materiale til ny skive og skrev for sikkerhets skyld også sin debutroman som kommer til å se dagens lys i mai.

Jeg skal på ingen måte skryte på meg å ha oversikt over Kolstøs karriere og univers, men de små visittene jeg har avlagt hennes musikk, om det har vært på engelsk eller norsk, har fortalt meg at det er en usedvanlig produktiv artist med et solid personlig bumerke vi har med å gjøre. “E det berre mej” er en flott bekreftelse på det.

Tror på

Kolstø skriver på dialekta hun er mest fortrolig med og uttrykker seg også på et vis som gjør at jeg tror på henne, noe som er det aller viktigste for meg når det gjelder hva som helst av kunstformidling. Kolstø framstår som så langt unna en A4-pop artist som vel mulig – hun forteller ekte historier og gir oss betraktninger det er spennende å få ta del i.

Kolstø sier sjøl at det musikalske landskapet henter impulser fra både pop, techno, rock, vise samt en dose folkemusikk og det er ikke vanskelig å være enig med henne i det. Det er likevel ikke alle låtene som tar like sterk bolig i meg – det er ikke nok særpreg i dem med med andre ord.

Uansett så har Hanne Kolstø endelig presentert seg for meg på et flott og djupt personlig vis.

Hanne Kolstø
«E det herre mej»
Jansen Records/tigernet.no
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg