Spennende, ungt og svensk

Den unge svenske gitaristen Lage Nordling er et nytt bekjentskap for meg. Han melder seg på med noe eget allerede på første forsøk.

Den svenske gitaristen Lage Nordling har mye spennende for seg.

Jeg er jo så heldig at musikere, agenter og plateselskap over store deler av kloden forer meg med musikk jeg aldri har hørt fra musikere som også i stor grad er nye for meg. Lage Nordling (31) og hans Electric Ensemble hører avgjort hjemme i den kategorien.

Spennende

Jeg synes alltid det er veldig spennende når det deles ut helt nye kort. Sammen med seg har Nordling et meget interessant lag der det er noen jeg kan nikke gjenkjennende til, nemlig altsaksofonisten Hannes Bennich og den norske elbassisten Anne Marte Eggen, trønder bosatt i Malmö, mens synthesisten Jesse Emmoth, gitaristen Samuel Hällkvist og trommeslageren Mario Ochoa er, så vidt jeg kan huske, førstegangsmøter for meg.

Artig fusjon

Jazz, prog og hip hop er viktige inspirasjonskilder for Nordlings univers. Han nevner også de musikalske idealene til Petter Eldh og Otis Sandsjö, to retningsgivere fra den svenske moderne og relativt unge generasjonen, og det mer enn antyder at det er tøff og kompromissløs musikk Lage Nordling & Co byr på også.

Den sjøltitulerte debuten til Nordling viser oss både gode solister og et kollektiv som vil musikken vel og som forteller oss at herfra kommer det til å komme mye interessant musikk de neste åra.

Lage Nordling Electric Ensemble
«Lage Nordling Electric Ensemble»
ZenneZ Records/zennezrecords.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg