Tysk-østerrikske Tobias Hoffmann er en mye mer enn lovende storbandkomponist- og leder. Han er avgjort både en nåtidas og fremtidas storbandmann.
Tyske, men Østerrike-bosatte Tobias Hoffmann (36) er et nytt bekjentskap for meg. Heldigvis har han og det tyske plateselskapet Mons Records fått med seg Nettavisen og Tor de Jazz sin eksistens og det har igjen ført til at postvesenet i både Østerike og Norge har samarbeida slik at Hoffmanns to første plater med hans eget storband har funnet veien til kjempers fødeland. Det er jeg svært glad for.
Solid bakgrunn
Hoffmann, som skal være en mer enn dugande saksofonist, har studert både i Tyskland, Nederland og Østerrike. Han har åpenbart vært tiltrukket av store ensembler i lang tid og før disse to storbandskivene, den første fra 2022 og den andre fra i år, så ga han også ut “Retrospective” med egen nonett.
Her dreier det seg om et moderne storbanduttrykk som har store deler av historia inne. I tillegg er Hoffmann sterkt influert og inspirert av både klassisk musikk og minimalisme og åpningssporet og tittellåta er en hyllest til rockebandet Queen som Hoffmann har digga siden han var guttunge. Det sier seg sjøl at musikken Hoffmann har skapt har en solid miks i seg og han har satt den sammen på et fascinerende vis.
Hipt band
Har jeg skjønt det rett så har Hoffmann, som her står for låtene, arrangementene og pekinga og lar saksofonen ligge, henta inn mannskapet fra både Østerrike og Tyskland. Det har i alle fall ført til at vi har med et storband å gjøre som hører hjemme helt der oppe både ensemblemessig og solistisk.
Begge platene er full av tøff, spennende og høyst personlig storbandmusikk som spenner fra de vareste ballader til heftige up-tempo utblåsninger og det swinger uten stans av musikken og bandet til Tobias Hoffmann.
«Innuendo»
Mons Records/monsrecords.de
«Conspiracy»
Mons Records/monsrecords.de