Synthenes forlatelse

Med tangentist i superklasse Kjetil Bjerkestrand og filonmester Arve Tellefsen i spissen for et kremlag av jazzmusikanter og klassiske musikere, blei årets høyst spesielle Moldejazz avslutta på aller beste vis.

Kjetil Bjerkestrand og Arve Tellefsen – Breaking Beethoven! Fot Line Rakvåg Malones

 

Kjetil Bjerkestrand, som trakterer allehånde tangentinstrumenter, trenger definitivt ikke å be om synthenes forlatelse etter denne fantastiske konserten som sørga for at både jazzfolk og tilhengere av tradisjonell Beethoven – og sikkert mange med andre tilbøyeligheter også – fikk det de hadde håpt på og vel så det. Bjerkestrand og Tellefsen har jobba mye sammen opp gjennom åra og forrige gang var det Bach som fikk gjennomgå. Tellefsen var mer skeptisk til Beethoven – han mente nemlig at det ikke swinger av hans musikk slik som det gjør av Bach sin. Med fasit i hånd er jeg overbevist om at Tellefsen ikke angra et sekund på at han blei med på «galskapen».

På tvers av det meste

Med åtte virtuose musikanter på scena, lydmagikeren Asle Karstad med knapper og spaker og en meget dyktig lysmann i tillegg, blei dette av typen opplevelse som tok bolig i oss og som garantert blir sittende i lenge – svært lenge. 

De hadde ikke nekta seg noe og jeg er sikker på at den døve Beethoven, som døde som en bitter mann fordi han mista hørselen, nå satt og smilte med nytt høreapparat der oppe av tolkninger han aldri hadde hørt for seg mens han levde.

Humor og virtuositet

Det var langt i fra bare Beethoven-musikk vi blei servert, men blant annet «Somewhere» fra West Side Story og Mozart hadde også funnet nåde hos Bjerkestrand og Tellefsen fordi det var musikk inspirert av Beethoven. Og så fikk vi både til og fra Elise, må vite!

Blues a la Beethoven fikk vi også og den minst kjente av musikerne, den kinesiske, men Oslo-bosatte pianisten Jie Zhang, leverte en solo som vil bli huska lenge. Hvilken virtuos! 

Og fleipen satt også løst: Bjerkestrand spurte Tellefsen, som nesten stilte i Rosenborg-farger, at siden han var litt eldre enn de andre på scena om han hadde hadde møtt Beethoven! Såvidt, var svaret!

Jazzsaksofonist og operasanger Håkon Kornstad er noe helt for seg sjøl, Frode Alnæs og Rune Arnesen storkoste seg og neste års Artist in Residence på Moldejazz, bassisten og vokalisten Ellen Andrea Wang, fortalte oss litt om hvorfor hun har fått det ærefulle oppdraget.

Breaking Beethoven – for ei stemning i Molde Domkirke! Foto: Line Rakvåg Malones

 

Mange konstellasjoner 

Vi fikk oppleve en rekke konstellasjoner, Alnæs og Arnesen, Tellefsen og Alnæs, Kornstad  og Zhang og Kornstad og Wang bare for å nevne noen og måten alle utfordra hverandre på, sørga for musikk for evigheten. Bjerkestrands nydelige og følsomme synthbruk sørga også for at dette blei ei stund for minneboka.      

Her blei musikalske dører åpna og grenser blei flytta. Her møtte vi virtuose musikanter som tok musikken seriøst, men ikke seg sjøl så alvorlig. De tillot seg å leke med musikken og du verden så moro og så flott det blei. Bedre måte å vandre ut i natta og minnes Moldejazz 2020 er faktisk ikke mulig å tenke seg.  

Om det har gått inflasjon i 6-ere hos Hammerø dette året? Nei, det er bare slik at denne konserten og to andre denne gangen holdt verdensklasse og da fortjener de full terning. Sånn er det med den saken.

Kjetil Bjerkestrand – tangenter

Arve Tellefsen – fiolin

Frode Alnæs – gitar

Rune Arnesen – perkusjon

Håkon Kornstad – saksofon/vokal

Ellen Andrea Wang – kontrabass/vokal

Frida Fredrikke Waaler Wærvågen – cello 

Jie Zhang – flygel 

Molde Domkirke 180720

250 – utsolgt

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg