Tar bladet fra munnen

Det skulle ta si tid før før bandet Bladed sine veier skulle krysse mine, men nå har hjertebarnet til vokalisten Anita Kaasbøll virkelig tatt bolig her i heimen.

Anita Kaasbøll har noe tøft og unikt å komme med sammen med Bladed.

Anita Kaasbøll (42), opprinnelig fra Hitra, men bosatt i Trondheim fra hun var 16, er et navn jeg har stifta bekjentskap med en rekke ganger spesielt i forbindelse med med det spennende kollektivet Trondheim Voices. Jeg vet også at hun har samarbeida mye den eksperimentelle bassisten Michael Francis Duch. Det at hun har leda et svært interessant pop/rockeband med navnet Bladed siden 2004 har jeg derimot ikke fått med meg. Jeg bryter sammen, om ikke i krampegråt, men i lett hulking og tar det på mi egen kappe og skjønner umiddelbart at jeg har gått glipp av mye flott.

Nå har jeg fått muligheten til å ta igjen en del av det tapte i alle fall. Her om dagen dukka det nemlig opp ei flott pakke med to nydelige lper – vi snakker design på høyt nivå, begge inkludert cder for sikkerhets skyld, med Bladed sine to siste utgivelser.

“The Ballad of the Hammer and the Nail” er bandets helt ferske, mens “Halloween in Bagamoyo” kom ut i 2015. Kaasbøll har skrevet all musikken, mens trommeslager Thomas Oxem har skrevet tekstene på den nye skiva.

Det første som slår meg er den fantastiske stemma til Kaasbøll. Den har et omfang som er voldsomt og gir henne et uttrykk som er usedvanlig personlig. Hun drar deg inn i tekstene sine og universet sitt som befinner seg i et indiepop/rock-univers som jeg sikkert kan hente fram referanser til, men som jeg føler meg mer enn komfortabel med å kalle kaasbøllsk.

Det er også flott å følge utviklinga mellom de to albumene. Stemma får enda større plass nå enn i 2015 med et mer dempa og lavmælt uttrykk, noe som kler Kaasbøll perfekt. Med seg har hun en trio som vet hvor hun vil og medprodusent og gitarist Kenneth Ishak har åpenbart vært ei viktig medstemme.

Anita Kaasbøll og Bladed har gitt ut to plater før disse også – jeg har med andre ord en god del “jobb” igjen å gjøre. Uansett: Anita Kaasbøll og Bladed bør få mye oppmerksomhet. Så bra er nemlig hun og de.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Bladed
The Ballad of the Hammer and the Nail
Crispin Glover Records/Stickman Records/Musikkoperatørene
Bladed
Halloween in Bagamoyo
Crispin Glover Records/Stickman Records/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg