Tøft, fritt og personlig

Danske Amalie Dahl har nesten gjort norsker av seg og det skal vi fjellaper være veldig glad for. Her følger nok et bevis på det.

Amalie Dahl har noe unikt å melde. Foto: Christina Marx/Photomusix

Amalie Dahl er utrolig nok en av fire kvinnelige dansken altsaksofonister som har gjort “nordmann” av seg. Dahl er en av de som har gått veien via jazzlinja i Trondheim, skapt ei spennende karriere med sitt band Dafnie samt bidratt i en rekke band som blant andre SUPERSPREDER, Ingebrigt Håker Flatens (Exit) Knarr og Trondheim Jazz Orchestra.

Ny kvartett – nytt univers

Denne gangen tar frilynte Dahl oss med til et sted som var ny for både henne, de tre andre i bandet og for oss på den andre sida. Til konserten på Victoria Nasjonal Jazzscene i Oslo den 2. juni i fjor, som innspillinga er henta fra, hadde Dahl ambisjon om å komponere på et nytt vis. Hun hadde invitert tre musikere som hun ikke hadde spilt med tidligere med et ønske om å skape landskap et sted mellom skrevet musikk og frie innfall når det intuitivt måtte passe en eller flere av de fire.

Unik instrumentering

Med Viktor Bomstad på gitar, Tore Ljøkelsøy på trommer og danske Viktoria Søndergaard på vibrafon blir det, sammen med Dahls altsaksofon, sjølsagt et helt spesielt lydbilde.

Ikke bare er instrumenteringa unik, det er også musikken som er spennende, uforutsigbar og ustoppelig fascinerende.

Amalie Dahl er ei søkende og finnende musikalsk sjel som med denne kvartetten og denne musikken har utvida paletten sin ytterligere.

Amalie Dahl
«Breaking/Building Habits»
Sauajazz/tigernet.no
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

    Dette skjemaet er beskyttet av reCAPTCHA.
    Googles Personvernregler og vilkår for bruk er gjeldende.

Siste innlegg