Tøft og fint

Fra tid til annen skal man bevege seg et stykke utenfor komfortsonen – også når det gjelder musikk. En vinyl som dukka opp i postkassa med indiebandet KitFai pirra nysgjerrigheten og det har ført til hyggelig påfyll.

KitFai byr på energisk og livsbejaende rockemusikk. Foto: John-Halvdan Halvorsen

Jeg bryter sammen, om ikke i krampegråt, så i alle fall i lett hulken, og innrømmer at indierockebandet KitFai, har passert under alle mine radarer sjøl om de har eksitert siden 2013. “Ways of Letting Go” er bandets andre album og etter flere runder med den hvitspraglede vinylen kan jeg slå fast at det har vært hyggelig å tilbringe kvalitetstid sammen med bandet og musikken deres.

De som kjenner meg meg godt, eller bare litt er nok tilstrekkelig, veit at dette er musikalske landskap jeg ikke befinner meg veldig mye i. Det betyr altså ikke at jeg ikke digger indierock – det betyr bare at jeg til daglig trives enda bedre i jazzens og tilliggende herligheters univers.

Det vi blir servert er gitarbasert, melodisk rock med masse trøkk og energi med den flotte stemma til Bodil Staxrud i front. Hun bærer tekstene på et imponerende vis, og er heldigvis miksa tilstrekkelig langt fremme i lydbildet til at drukningsdøden ikke er i nærheten. En vokalist som absolutt fortjener mer oppmerksomhet! Duetten hun gjør på “Still” med en av mine favorittvokalsiter, Martin Halla, er kanskje platas høydepunkt – Halla bidrar alltid med noe unikt.

All musikken er skrevet og arrangert i fellesskap av KitFai og sjøl om den store hitlåta kanskje mangler, så har “Ways of Letting Go” blitt et herlig møte med et nytt bekjentskap. Detter saker og nok en gang har Roar Nilsen hatt sine usedvanlig musikalske fingre med prosessen – det er alltid et kvalitetsstempel.

KitFai
«Ways of Letting Go»
KitFai Records/Diger Distro
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg