Tøft og originalt

Tineke Postma har masse unikt på lager.

Den nederlandske alt- og sopransaksofonisten Tineke Postma har de seineste åra etablert seg på ei svært høy hylle. Med “Aria” forteller hun oss hvorfor.

 

Til tross for at Tineke Postma (44) har spilt inn åtte skiver under eget navn og jobba sammen med, både live og på plate, storheter som Herbie Hancock, Greg Osby og Terri Lyne Carrington, så har jeg hørt alt for lite av og med skøyte- og fotballbyen Heerenveens jazzstorhet.

Postmas debut på det meget kvalitetsbevisste og spennende engelske plateselskapet Edition Records, sørger for all den bekreftelse som man måtte ønske seg når det gjelder Postmas originalitet og store talent.

Med elleve låter som alle er skrevet av sjefen på skuta, tar den tyske bassisten Robert Landfermann, en av New York-jazzens aller mest innovative og originale gitarstemmer, Ben Monder, og den nederlandske trommeslageren, som også har vært Postmas høyre hånd og co-produsent på skiva, Tristan Renfrow, og Postma oss med på en høyst personlig utflukt.

Musikken er åpen og luftig, men med ei klar melodisk åre i seg. Postma er åpenbart ei uredd musikalsk sjel som tør å gå sine egne veier og som lykkes med å skape spenning og uante veier inn til hennes univers.

Tineke Postma har tilegna seg en varm tone i horna sine. Hun har dessuten velsigna god tid til å utvikle budskapet sitt og med de tre utmerkede empatikerne, har hun sørga for at «Aria» har blitt et flott visittkort som bør gi henne enda mer oppmerksomhet hvor det enn måtte være på kloden.

Tineke Postma
«Aria»
Edition Records/editionrecords.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg