Tøft og totalt kompromissløst

Det er ikke alle dansker som lykkes oppe ved Nidelvens bredd – bare spør Nicklas Bendtner. Saksofonisten Mette Rasmussen derimot er en helt annen historie. Helt annen – og her kommer tre potente prov på det.

Tre varianter av hvem Mette Rasmussen er.

Mette Rasmussen er altsaksofonisten som tok turen opp fra Danmark for å finne ut hva jazzlinja i Trondheim hadde å by på. Det var åpenbart mye og, sjøl om hun nå har hele verden som si leikegrind, så har hun gjort byen ved Nidelvens bredd til sin permanente hjemby. Det sier noe om hvor hyggelig og spennende det er/kan være i Trondheim og hvilken fin utskytingsrampe det er for utflukter verden rundt.

Disse tre versjonene av hvem Mette Rasmussen er, begynner i Texas, USA. På en dobbelt-LP, der den ene er spilt inn i Houston og den andre i Austin, møter The Hatch to forskjellige ensembler som skal tolke The Hatch sine ideer og instruksjoner.

The Hatch består i tillegg til Rasmussen av gitaristen Julien Desprez – opprinnelig fra Mexico, men bosatt i Paris. Innspillingene er gjort med to dagers mellomrom i 2019 og, bortsett fra sjølvaste Ingebrigt Håker Flaten i Austin-«bandet», så er det ukjente størrelser som stiller til start.

Som alltid er det spennende og totalt forskjellig fra alt annet som har nådd frem til sanseapparatet når Rasmussen er involvert, og spesielt interessant er det å høre et stort ensemble være med å videreføre hennes og Desprez´ visjoner.

De to andre utfluktene, frie må vite, er med henholdsvis kvartett og trio. Trommeslageren Chris Corsano, alt- og tenorsaksofonisten Paul Flaherty og bassisten Zach Rowden satt hverandre stevne i New Haven, Connecticut, USA noen dager etter Texas-innspillinga.

Rasmussen var på ingen måte tom for ideer eller energi og på de tre «låtene» blei det ført samtaler på et svært høyt nivå – stort sett kollektivt. Her har vi med lyttere å gjøre som åpenbart synes det er viktigere å løfte frem kollektivet enn seg sjøl og det har ført til nok en heftig ekskursjon.

Når trioen Glass Triangle slo sine putler sammen for denne innspillinga, vites ikke. Møtet mellom Rasmussen, den elektriske harpisten Zeena Parkins og trommeslageren Ryan Sawyer, er uansett av det unike slaget og det sier seg sjøl at med ei slik besetning/instrumentering så unnfanges det lydlandskap ulikt alt annet. Tøft, annerledes og spennende – som med alt annet Mette Rasmussen har fingrene, intellektet og hornet sitt borti.

Mette Rasmussen er ei helt spesiell stemme. Uansett hvor hun melder sin ankomst, så vet vi at det skjer uventa og høyst personlige saker. Her har vi fått tre nye bekreftelser på det.

The Hatch Expansion
«Texas Edition»
Sonic Transmissions Records/sonictransmissions.com

 

Rasmussen Flaherty Rowden Corsano
«Crying in Space»
Relative Pitch Records/relativepitchrecords.com

 

Glass Triangle
«Blue and Sun-Lights»
Relative Pitch Records/relativepitchrecords.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg