Tradisjoner skal tas vare på og videreutvikles – hvis de er gode. I Danmark finnes det en fantastisk tradisjon når det gjelder jazzbassister og bedre forlenger av den tradisjonen enn Thomas Fonnesbæk er svært vanskelig å oppdrive. Her kommer det tre utmerkede bevis på det.
Thomas Fonnesbæk (41), som også heter Rasmussen, men dropper det i alle fall i kunstnerisk sammenheng, har tatt opp den stolte arven etter Niels-Henning Ørsted Pedersen som forlot oss så altfor tidlig. Sistnevnte, som av amerikanske jazzfans blei kalt the four great Danish bass players, løfta den store fela opp til et helt nytt nivå i jazzsammenheng. Slik det skjedde i svensk tennis etter Björn Borg, så blei også NHØP etterfulgt av et kobbel av meget dyktige bassister i sitt hjemland. Nå er på alle mulige vis Thomas Fonnesbæk klar til å føre stafettpinnen videre.
I løpet av to novemberdager i 2017 møttes Fonnesbæk og den langt framskredne pianisten Justin Kauflin og hans barndomsvenn Billy Williams i Nilento Studios i Göteborg. De to førstnevnte hadde allerede ei duoinnspilling på samvittigheten og visste at kjemien var av det ypperlige slaget.
Williams passa som hånd i hanske i denne triosettingen i et repertoar bestående av sju Fonnesbæk-låter, standardlåta «The Best Thing for You Is Me», en kollektiv improvisasjon og McCoy Tyners «Inception».
Kauflin, som blei «oppdaga» av Clark Terry og Quincy Jones, har «alt» i alle tempi og den store og varme tonen i bassen til Fonnesbæk er som skapt for samspillet med Kauflin. Her snakker vi melodisk triojazz i forlengelsen av en amerikansk 60-talls tradisjon der det aldri er tvil om hvor eneren er. Og du verden som det swinger!
Fonnesbæk egner seg i de fleste konstellasjoner, men trio er åpenbart et «samfunn» han stortrives i. Sammen med svenskenes pianomester Lars Jansson og hans sønn Paul Svanberg på trommer, står Fonnesbæk nok en gang frem som en bauta.
- Her snakker vi om et mer neddempa, lyrisk og nordisk tonelandskap der Jansson står for alle komposisjonene. Misforstå ikke: det swinger noe vederstyggelig av Janssons triofrestelse også. Her føres det meningsfulle og inderlige samtaler mellom tre likeverdige partnere og hvem som komper eller er solist, går som oftest sømløst over i hverandre. Dette er en trio som har jobba mye sammen og det skinner gjennom på alle vis. Strålende triojazz innspilt i det samme studioet i Göteborg i april i fjor.
I 2015 møtte Fonnesbæk den italienske mesterpianisten Enrico Pieranunzi. Kjemien var på på plass fra første takt og da muligheten bød seg igjen under Copenhagen Jazz Festival sommeren 2017, var ingen av dem vankelig å be.
- Vi snakker om en klangmester og lyriker i Bill Evans-divisjonen når det gjelder Pieranunzi og i løpet av to kvelder på Gustav´s Bistro, med et eminent flygel og et usedvanlig lydhørt publikum, så blir vi servert duojazz i den ypperste verdensklasse.
I tilegg til en Fonnesbæk-låt, standardlåtene «Everything I Love» og «All the Things You Are», inneholdt disse to kveldene sju Pieranunzi-originaler. Vi snakker kammerjazz og samtaler på aller øverste nivå og at både kjemien og respekten er på plass, hersker det aldri noen som helst tvil om. Dette er enkelt og greit duojazz av toppklasse med to musikanter i mestersjiktet.
Thomas Fonnesbæk har her fortalt oss i tre forskjellige settinger at han er en bassist som hører hjemme helt der oppe. Det gjør forsåvidt alle de andre involverte også.
PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.