Trollmannen fra Os

Marius Neset er intet mindre enn en gigant – både som komponist, men ikke minst som instrumentalist. Dette solo-epOSet er den endelige bekreftelsen på det.

Marius Neset
Marius Neset er allerede en gigant. Foto: Terje Mosnes

Når det gjaldt den musikalske Os-ekspressen Marius Neset (36), skal altså ikke forveksles med Viggo Sundmoen, så var det slik at mange i jazz-Norge hadde hørt rykte om han før de hørte han både i levende live og på plate. Det var nemlig slik at han stakk til København direkte fra videregående og blei der værende helt til kjærligheten førte han tilbake til moderlandet for et par år siden. Ryktet fortalte oss at vi hadde med et talent langt utenom det vanlige å gjøre. Det skulle så avgjort vise seg å stemme.

De seineste åra har bekreftelsene kommet på rekke og rad. Om det er med hans egne band, sammen med Arild Andersen, i det urrocka JazzKamikaze eller sammen med Leif Ove Andsnes eller andre fra den klassiske verden, så har Neset ustanselig fortalt hvilken oppkomme han er og hvilken musikalitet han er utstyrt med. Teknisk sett virker det ikke som han har noen begrensninger overhodet – i mine ører utvider han ustanselig virkefeltet for en saksofon. Mange trodde at saksofonen hadde nådd sine yttergrenser i Michael Breckers nærhet, men Neset har avgjort flytta grensene litt til.

I løpet av det spesielle året vi alle har lagt bak oss, vokste tanken om å lage et soloalbum frem hos Neset. Han har som alle tilbragt mye tid for seg sjøl eller sammen med sin familie de siste månedene – musikalsk har han derfor måttet stole på seg sjøl på et annet vis enn tidligere.

Er det en som er i stand til å bære et solo saksofonalbum på egne skuldre, så måtte det vel nesten være Marius Neset. Utstyrt med ni egenskrevne melodier fra sin enorme produksjon, så inntok han Daniel Wolds studio i Oslo en kald, men vakker januardag i år.

Det som har kommet ut av det er en så detaljrik, vakker, sterk og urpersonlig ekskursjon i Nesets univers som jeg aldri har opplevd tidligere. Neset henter frem alle mulige tenkelige og utenkelige sjatteringer som en saksofon kan frembringe og det at han er mutters aleine, og benytter alle dynamiske virkemidler i verktøykassa, sørger for at det er spennende, originalt og høyst personlig fra en av klodens aller mest interessante saksofonister anno nå.

Marius Neset

A New Dawn

ACT/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg