Trondheim skinner

Trondheim har all grunn til å være stolt av seg sjøl. Med «The Trondheim Concertos» kan byen med det fallerte fotballaget føye til nok en grunn.

Trondheim Symfoniorkester og Operas Barokkensemble imponerer. Foto: Morten Lindberg

Musikalsk beveger jeg meg nok en gang ut på tynn is når det gjelder denne innspillinga og denne musikken. Det handler nemlig om barokkmusikk fra 1700-tallet spilt inn av Trondheim Symfoniorkester og Operas Barokkensemble. Ikke akkurat hverdagskost for meg, men når plateselskapet 2L og lydguru Morten Lindberg er involvert, så er jeg som vanlig lett å lokke ut i ukjent farvann.

I Trondheim finnes det noe som heter Gunnerusbiblioteket. Der befinner det seg åpenbart noter til masse musikk som blei skrevet av musikere med tilknytning til Stiftsstaden på 1700-tallet. Mye har heldigvis blitt tatt vare på og nå har dette barokkensemble under ledelse av fiolinisten Sigurd Imsen og pianisten Christina Kobb inntatt Lademoen kirke i Trondheim og spilt inn noe av det som finnes.

Komponister er Joseph Meck, Johan Henrich Berlin – begge bosatt i Trondheim i sin tid – en anonym og den noe mer berømte Antonio Vivaldi – som det også finnes en avskrift av en av hans fiolinkonserter i Trondheim.

Som et kulturhistorisk dokument, også musikalsk, er «The Trondheim Concertos» av stor verdi og for mine amatørører så låter dette både autentisk, strålende og duggfriskt.

Tro det eller ei, men Morten Lindberg har nok en gang sørga for en lydproduksjon i ultraklassen. Det har ført til at jeg har storkost meg med denne snaue timen med ukjent barokkmusikk fra Trondheim. Den elitedivisjonen leder de i alle fall klart der oppe ved Nidelvens bredd.

Trondheim Symfoniorkester og Operas Barokkensemble
«The Trondheim Concertos»
2L/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg