Tut tut sier lokomotivet

For vel to år siden møtte jeg det unge norske bandet Laupsa Lokomotiv for første gang. Jeg lot meg fascinere den gangen og det fortsetter jeg med på oppfølgeren også.

Laupsa Lokomotiv følger opp debuten på et flott vis.

Bassist, komponist, sanger, plystrer – tror jeg – og bandleder Vetle Aakre Laupsa fra Fredrikstad har altså rukket veldig mye mer enn å bli anstendige 27 år.

Etter å ha lagt bak seg solid jazzutdanning fra både universitetet i Stavanger og på Musikkhøgskolen i Oslo, er han nå engasjert på det sistnevnte stedet.

Andrerunden

Noe, eller ganske mye faktisk, sier meg at uansett hva unge Laupsa holder på med, så har bandet hans, Laupsa Lokomotiv, en solid førsteplass på prioriteringslista.

Debuten “Reach”, som altså hørte og så dagens lys i 2021, fortalte meg umiddelbart at her hadde vi med en musikant og et band å gjøre med retning og bekreftelsen har altså ikke latt vente for lenge på seg.

Stabil besetning

Med Olav Andreas Abildgaard på trommer, Joscha Anders Ernst på saksofon, Kristian Enkerud Lien på gitar, Øyvind Mathisen på trompet og Reidun Ottersen på trombone og vokal, så er det kun sistnevnte som er ny siden debuten. Ottersen viser seg forresten svært fordelaktig frem ved flere anledninger – også som scatter.

Inspirasjonskilder

Når Laupsa nevner Charles Mingus, Brian Blade´s Fellowship og Hanna Paulsberg Concept som forbilder, så er det mulig å skjønne i hvilken lei dette bærer.

Vi snakker melodisk, hardtswingende musikk det groover av og som er av den tidløse sorten, men som har i det i seg at den kan ta seg og oss ned også. Når så Laupsa avslutter med en bass/vokal-versjon av “Danny Boy”, visstnok ei låt som har fulgt han hele livet, så får vi en morsom overraskelse til slutt også – sjøl om Laupsa neppe har noe i verken Stjernekamp eller The Voice å gjøre.

Jeg gleder meg allerede til den vanskelige tredjerunden.

Laupsa Lokomotiv
«Waysigns»
AMP Music & Records/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg