Ungt, nytt og annerledes

Visejazzbandet Leirblaa, med djupe røtter fra jazzlinja i Trondheim, debuterer med originalt og unikt materiale.

Leirblaa er en visejazzkvartett med noe eget å melde. Foto: Line Henriette Harestad Almvik

Tilveksten er fortsatt formidabel og jeg slutter ikke å la meg begeistre over både kvantiteten og kvaliteten hos stadig nye generasjoner norske jazzmusikere. Leirbraa føyer seg elegant inn i denne rekka.

Med 26 år unge Jakob Nordli Leirvik, vokalist og elektroniker, tekstforfatter og komponist, som naturlig midtpunkt med si trønderdialekt, har Leiblaa blitt noe ganske annerledes enn alt annet som har vederfaret våre sinn fra norske jazzmusikere på det jeg kan huske.

Tekstene til Nordli Leirvik blir elegant løfta frem av Jenny Frøysa på barytonsaksofon og bassklarinett, svenske August Glännestrand på trommer og elektronikk og Amund Storløkken Åse på vibrafon, klokkespill, trøorgel og synth – alle jazzlinjere som Nordli Leirvik.

Nordli Leirvik skriver underfundige og personlige tekster som gjør at man blir sittende langt fremme på stolen for å få med seg detaljene. og bandet, som har eksistert siden 2018, og vet hvordan de skal kle og utfordre hverandre.

Låtene blir noe enstonige i mine ører, men potensialet er stort og jeg gleder meg til å følge Jakob Nordli Leirvik & Co som følger i en god tradisjon etter Jan Erik Vold og noen andre, men på sitt helt unike vis.

Leirblaa
«Sirkel»
Particular Recordings Collective/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg