Gitaristen, komponisten og søkeren Håvard Volden har nok en gang funnet frem til noe ganske så unikt.
Håvard Volden (45) har vært der, men i periferien, for meg i en årrekke. Hver gang han har meldt seg til tjeneste så har jeg latt meg fascinere av hans unike innfallsvinkel til det å skape musikk. Han er så avgjort ikke av typen som kompromisser med noe eller noen som helst, noe blant annet hans samarbeid med Jenny Hval har vært et utmerka eksempel på.
Tilbake
Etter å ha forska i landskap der gitar og elektronikk har spilt mer eller mindre likeverdige roller i flere år, så har Volden med “Small Lives” vendt tilbake til gitaren i all hovedsak. Og det utstyrt med fornya forskertrang som har gitt seg utslag i nye stier fram til et spennende og høyst personlig uttrykk.
Sammen med Jan Martin Gismervik på trommer, Adrian Myhr på elbass og Guoste Tamulynaite på synther og sampling, tar Volden, som også sper på med synther, feltopptak, Revox 77, trommer og perkusjon, oss med til et jazzikalsk univers med masse improvisasjon og alternative stemminger som også inkluderer elementer av tape musikk, ymse
folketradisjoner, new age og utadvendt og eksperimentell rock. Om noen får en anelse om at dette bærer i vei til spennende og hittil uoppdagede destinasjoner, så har de faktisk helt rett.
Musikken er både åpen og søkende, for i neste omgang å bli ganske så rytmisk og melodisk straight. Hvilken vei Volden til enhver tid velger å gå, er vanskelig å høre for seg – og det er det som gjør dette møtet med han så interessant og givende.
Hvor Håvard Volden dukker opp neste gang er umulig å si – det er det som gjør han så spennende også.
«Small Lives»
Sauajazz/sheepchaserecords.com