Unikt og helt gresk

Er det slik med deg også at du sliter litt med å være oppdatert på gresk gitarmusikk? Da er vi minst to, men Giorgos Tabakis og åtte-strengeren hans gjør en strålende innsats for å få en orden på dette.

Giorgos Tabakis har noe eget på hjertet og i gitaren. Foto: Anna Kypreou

Blant de usedvanlig mange greiene jeg kan lite eller ingenting om har musikk fra Hellas for solo åttestrengers gitar om ikke en særstilling, så i alle fall en plass svært høyt oppe på lista. Da er det heldigvis slik at gitaristen og komponisten Giorgos Tabakis (41) har bestemt seg for å forbarme seg over meg og gjennom plata “hEre nOw theN” – spør meg ikke om om bakgrunnen for de små og store bokstavene – opplyse mitt sinn og faktisk sørge for flere timer med spenning og velvære.

Tabakis har klassisk bakgrunn i bånn for sitt uttrykk. Etter hvert har det blitt stadig mer improvisasjon og jazz i hans univers og de ti låtene her henter inspirasjon fra hele spekteret: moderne klassisk musikk, moderne jazz, avant garde og sikkert mange andre herligheter også – alt med en tydelig dose gresk melodikk og rytmikk i fundamentet.

Det at han spiller på en spesialbygd åttestrenger gir han sjølsagt også en helt egen sound. Giorgos Tabakis er enkelt og greit en unik musikant med et høyst personlig uttrykk som egner seg til å varme opp mørke og kalde høst- og vinterdager. Noe forteller meg at musikken egner seg til andre årstider også – alle vil jeg faktisk tro.

Giorgos Tabakis
«hEre nOw theN»
Ekfrassis Productions/giorgos tabakis.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg