Unikt og spennende

Det den canadiske, men Danmark-bosatte pianisten og komponisten Matt Choboter gir oss er ulikt alt annet som har kommet min vei – og de fleste andres, tror jeg jeg tør hevde.

Den canadisk-danske pianisten og komponisten Matt Choboter har noe eget å melde.

Choboter er et nytt bekjentskap for meg, men når jeg ser at det er det grenseløse plateselskapet ILK som er medskyldig, så mer enn aner jeg at jeg kommer til å bli tatt med på en grenseløs musikalsk utflukt. Og slik har det – heldigvis – blitt.

Mange kilder

Choboter, som er i besittelse av et post-masters diploma i komposisjon fra Rytmisk Musikkonservatorium i København, har en usedvanlig brei tilnærming til det å skape musikk. Fundamentet er bygd på klassisk musikk og etter hvert jazz, men når han så har studert både sør-indisk klassisk musikk i India og gamelan-musikk på Bali, så sier det seg nesten sjøl at fusjonen av alt dette må bli noe helt spesielt.

Usedvanlig besetning

Sjøl trakterer Choboter et mikrotonalt forberedt piano og så har han invitert med seg perkusjonisten Jan Kadereit, altsaksofonisten Calum Builder, tenorsaksofonisten Miguel Crozzoli og baritonsaksofonisten Michal Biel.

Sammen skaper de seks drømmeliknende landskap der musikken, ofte i en slags droneform, får mulighet til å utvikle seg saaaakte. Ikke bare er pianoet forberedt, men saksofonene er også re-innspilt på toppen av seg sjøl i andre omgivelser enn de opprinnelige og låter derfor annerledes. Spennende? Det er bare forbokstaven.

Matt Choboter, som like gjerne kan påtreffes i en jazzkonsert som i en samtidsmusikk-setting med denne musikken, er åpenbart ei stemme som ikke kan sammenliknes med noen annens. Bedre kan det ikke bli.

Matt Choboter
«Unburying, from Liminals, Emerging»
ILK Music/ilkmusic.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg