Usedvanlig lovende

Når tankene flyr tilbake til den legendariske innspillinga “Til Vigdis” med Jan Garbarek Trio, så er det mulig å skjønne at det er alvor på gang.

Aksel Rønning i sentrum for sin utmerkede trio.

Jazzlinja i Trondheim har i mange tiår vært kongelig norske hoffleverandør av kvalitetsmusikk og kvalitetsmusikanter. Heldigvis er det svært lite som tyder på at det er slutt med slikt fra Nidelvens bredd. Aksel Rønning Trio er blant de ferskeste eksemplene på det.

Jeg hadde gleden av å få en smakebit av trioen under Jazzfest i Trondheim i mai. Siden jeg ikke fikk sneket meg til en sitteplass, så måtte jeg dessverre forlate lokalet på grunn av smittevernhensyn. Jeg hadde uansett hørt nok til at jeg så/hørte frem til bandets debutskive og jeg har på ingen måte blitt skuffa.

Aksel Rønning fra jazzmetropolen Rælingen, bassist Eskild Sveås Okkenhaug fra nok et jazz-hot spot, Skedsmokorset, og trommeslager August Glännestrand – importert som så mange andre etter hvert fra Sverige – har, om jeg har forstått det rett, akkurat avslutta sine år i Trondheim.

De tre har åpenbart truffet hverandre på alle slags vis og med fundament i Rønnings låter, skreddersydd for akkurat denne trioen, tar de oss med på en personlig og heftig utflukt med røtter i 60-tallet, som Garbarek-trioen sprang ut av, og tar musikken videre inn i vår tid.

Her føres det samtaler på et høyt nivå og uten akkordinstrument så er det sjølsagt mange muligheter man ellers ikke ville hatt. Det hele er melodisk, intenst, nedpå, søkende, åpent og til dels fritt. De tre unge herrene er så avgjort i gang med noe spennende – hvor det vil ende aner ingen, men denne tilstandsrapporten mer enn antyder i alle fall at vi har mye i vente.

Aksel Rønning Trio
«ART»
Øra Fonogram/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg