Saksofonisten Jonas Knutsson og pianisten Anders Persson har samarbeida i en årrekke. Det har ført til at de denne gangen har gitt hverandre ei ny og spennende utfordring.
Knutsson og Persson, det blir vel ikke mer svensk enn det, begynner å
nærme seg veteranrekka i svensk jazz. Knutsson, som jeg kjenner best
av de to, har vært med på veldig mye og fremstår som en usedvanlig
allsidig musikant og komponist. Det virker på alle vis som han har en
sjelsfrende i Persson.
Delt på jobben
Denne gangen fant de ut at Knutsson skulle skrive melodiene mens
Persson fikk ansvaret for harmoniene. Etter at arrangementene falt på
plass, så opplevde de at en ny musikalsk hybrid hadde oppstått. Her
var det impulser fra både jazz og klassisk musikk og artigkarene kalte
hybriden Oscar Peterson-Berger – oppkalt etter en viss jazzgigant og
den kjente svenske komponisten Wilhelm Peterson-Berger (1867-1942).
Jeg skal ikke på noen måte skryte på meg at jeg hører/skjønte at
fordelinga var slik herrene hadde bestemt seg for. Det jeg med hånda
på hjertet kan ta på meg er at jeg synes det har funka på et utmerka
vis.
Flotte låter
Knutsson har skrevet nydelige låter med inspirasjon fra en rekke
kilder både fra jazzens verden, det klassiske universet og fra
verdensmusikk. Alt fra «Waltz for Debussy», via en hyllest til den
nylig avdøde pianisten Jim Beard – «Over Calm and Stormy Waters» til
eksotiske «Khamsanday» og «Baby Dodds´ Vindaloo Strut».
Kjernekompet med den canadiske bassisten Sébastien Dubé – som har
flere år bak seg i Bergen, perkusjonisten Rafael Sida og den svorske
trommeslageren Terje Sundby, kler uttrykket på aller beste vis. I
tillegg dukker det opp helt «korrekte» gjester på enkelte spor, som
trombonisten Dicken Hedrenius, fiolinisten Livet Nord og
strykekvartetten Malva Quartet på tittelsporet.
Jonas Knutsson og Anders Persson forteller oss nok en gang at de hører
hjemme på øverste hylle blant moderne, melodiske svenske jazzmusikere.
Jonas Knutsson & Anders Persson
»Petrichor»
Prophone Records/Naxos Sweden