Tone Hulbækmo plasserer seg trygt inn i kategorien viktige musikanter og usedvanlig flotte tradisjonsbevarere.

Tone Hulbækmo har liksom vært der hele tida. Det skal vi være glade for. Hun har nemlig gjennom rundt 50 år tatt vare på og utvikla en viktig del av den norske folkemusikken. Hun har enkelt og greit vært en viktig kulturbærer. Det fortsetter hun heldigvis med å være og det er nå viktigere enn noen gang. Vi må aldri miste av sikte hvem vi er og hvor vi kommer fra.
Hulbækmo kommer fra Tolga i Nord-Østerdalen. Det har vært fundamentet for mye av det hun har gitt oss opp gjennom åra og slik er det fortsatt.
Harpa
Denne gangen har hun tatt med seg den norske harpa si, som Sverre Jensen laga for noen tiår siden, til Tolga kirke og spilt inn 21 vakre melodier som enten er henta fra tradisjonsbanken eller som hun har skrevet sjøl, blant annet en hyllest til Leonard Cohen.
Alt er gjennomført nydelig, sterkt, viktig og usedvanlig personlig. Det er musikk å drømme seg bort til, men samtidig er det musikk som forteller oss hvor vi kommer fra og hvor viktig det er å ta vare på kulturen vår.
Når så alle melodiene har fått sin flotte beskrivelse i det nydelige tekstheftet, både på norsk og engelsk, samt at Hulbækmo har skrevet ei flott innledning som setter oss inn i karriera og innspillinga, så har dette blitt ei usedvanlig flott pakke som bør få langt liv.
Det er nå 40 år siden Hulbækmo ga ut “Kåmmå no” med folkemusikk fra Østerdalen – den første med norsk harpe. Denne gangen er det kun hun og harpa som stiller til start – et historisk viktig dokument som
sørger for at nok en sirkel er slutta.
Du verden så flott og viktig det er at Tone Hulbækmo finnes.

«Harpedåm»
Heilo/Musikkoperatørene

