Varmt og vakkert

Brasilianske Milton Nascimento har vært en av mine favoritter helt siden jeg hørte Wayne Shorters “Native Dancer” første gang. Nå har den svenske vokalisten Josefine Cronholm og den danske tangentøren Steen Rasmussen gått sammen om å tolke noe av mesterens skatter og du verden så fint det er på svensk-dansk også.

Josefine Cronholm og Steen Rasmussen har all grunn til å smile. Foto: Annett Ahrends

Jeg vet akkurat i hvilken butikk jeg kjøpte Wayne Shorters «Native Dancer». Jeg eksakt hvor jeg var da jeg hørte hans versjon av «Ponta De Areia» sammen med ei totalt ukjent stemme for meg. Milton Nascimento var mannen som eide stemma og som hadde skrevet musikken som Shorter ville tolke. Det møtet satte spor som har blitt værende til nå og som garantert kommer til å bli værende der livet ut. To fantastiske stemmer møttes og førte til noe som er bortimot umulig å beskrive – usedvanlig vakkert og usedvanlig sterkt var og er det i alle fall.

Nå har Shorter forlatt tida og Nascimento, som har runda 80, er ikke like aktiv lenger. Musikken hans derimot er både tidløs og minst like vakker som da jeg møtte den for første gang for nesten 50 år siden.

Det mener åpenbart også danskenes Brasil-musikk ambassadør nummer en, Steen Rasmussen, som trakterer piano, orgel, elpiano og ymse andre tangentinstrumenter med den største finfølelse og kunnskap om det brasilianske musikkuniverset generelt og Milton Nascimento spesielt. Han har arrangert noen av mesterens mest kjente låter, og sjølsagt er «Ponta De Areia» med, og i tillegg har han skrevet et par sjøl også som jeg er sikker på at Nascimento vil sette sitt godkjentstempel på.

Når han så har alliert seg med en av Skandinavias flotteste stemmer, svenske, men Danmark-bosatte Josefine Cronholm, som har oversatt flere av tekstene til svensk – Lisa Nilsson har oversatt «I hörnet av hjärtat» -, så har dette ført til tolkninger og videreføringer av universet til Nascimento som er intet mindre enn nydelig, annerledes og dermed fornyende.

Bandet, med den brasilianske trommeslageren og perkusjonisten Celso De Almeida, saksofonisten, klarinettisten og fløytisten Anders Banke og bassisten Fredrik Damsgaard, pluss en hel del langt framskredne gjester på noen av spora, gjør dette til noe som minner veldig om en musikalsk evigvarende fest.

Milton Nascimentos univers egner seg utmerket til disse tolkningene og med et så flott par reiseledere som Cronholm og Rasmussen er det bare å lukke øynene og la seg drive med i denne nydelige melodiske og rytmiske strømmen. Det er sjelden musikk gjør så godt som dette.

Vi har hatt jazz på svenska i noen tiår allerede – nå er «Milton på svenska» en mer enn verdig forlenger.

Steen Rasmussen & Josefine Cronholm
«Milton på svenska»
Stunt Records/sundance.dk
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg