Velkommen til laboratoriet Formo

Jeg trodde jeg visste hvor jeg hadde den framifrå tangentøren Daniel Formo, men har nå skjønt at jeg må revidere oppfatninga mi kraftig. Ingenting er hyggeligere enn det.

Daniel Formo i arbeid på laboratoriet.

 

Jeg har hatt gleden av å følge Daniel Formo (45) de seineste par tiåra i settinger som Ola Kvernbergs Steamdome, i orgeltrioen Sold! og sammen med sin partner in crime på de fleste områder, Heidi Skjerve. Nå møter han opp mutters aleine – en sannhet med flere slags modifikasjoner – med et doktorgradsprosjekt som er så annerledes enn det meste eders sinn har blitt utsatt for tidligere, at det bare er å åpne opp alle sanser.

Tale og musikk

Formo har samarbeida med en rekke musikere, inkludert vokalister som Sidsel Endresen. Denne delen av Formo, som altså har ført til et doktorgradsprosjekt ved NTNU, har vært basert på dialoger og her har han tatt det et steg, eller rettere sagt mange steg, videre. Improvisert samspill og samtale har ført til en djupere erkjennelse og utforskning av de musikalske sidene ved talespråket – og her finnes det uante antall varianter. Det kan være den sinte, den humoristiske, den høytidelige, det kan være babyspråket – og mye, mye annet.

Opptak av tale

Alle komposisjonene er basert på en eller annen form for tale. Det har ført til et lydbilde ingen av oss har opplevd tidligere. Til å skape dette lyduniverset har Formo utvikla en egen programvare som er kobla til et omfangsrikt elektro-akustisk oppsett av dippedutter og instrumenter som kan analysere og orkestrere ut tale til musikk i sanntid.

Jeg er absolutt ikke sikker på hvordan dette skjer, men jeg er hundre prosent sikker på at det fascinerer meg voldsomt og ført til at jeg sitter ytterst på stolsetet her på hytta på andre sida av Tellus for å få med meg alle detaljene. Om noen tror dette er lett tilgjengelig musikk, så tar de grundig feil. Om noen vil gi seg sjøl ei utfordring eller ti, så har de kommet helt rett.

PS Hva mine thai-naboer mener om denne musikken, har jeg ikke tenkt å finne ut!

Daniel Formo
«Orchestra of Speech»
Particular Recordings Collective/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg