Altsaksofonisten Miguel Zenón fra Puerto Rico slo gjennom med et brak for et par tiår siden. Her tar han oss med tilbake til øya si på et uhyre musikalsk og inderlig vis.
Det tok ikke lang tid fra Miguel Zenón (42) inntok det amerikanske fastlandet før jazzfolket skjønte at et helt spesielt talent hadde ankommet. Attraktive jobber og prosjekter har stått i kø og heftige æresbevisninger som Guggenheim- og MacArthur-stipend, har også kommet Zenóns vei.
Til tross for at Zenón raskt fant seg til rette i amerikansk jazz sammen med musikere fra fastlandet, så har han aldri glemt hvor han kom fra. Musikken og kulturen fra øya i Karibia har alltid vært med han i større eller mindre grad og da han fikk en forespørsel fra Hyde Park Jazz Festival i Chicago om å skrive et bestillingsverk, dukka muligheten opp til å realisere en stor drøm.
Zenón ønska å skrive en suite for altsaksofon og strykekvartett basert på en rekke lokale tradisjoner fra Puerto Rico. Som sagt så gjort og i løpet av denne times lange suiten, bestående av åtte satser eller låter, får vi musikk som henter uhemma og respektfullt fra både folkemusikk, klassisk og jazz.
Hele tida ligger det karibisk fundament til grunn for ekskursjonene Zenón inviterer oss med på. Måten det er skapt og tolka på av sjefen og bratsjisten Doyle Armbrust, fiolinistene Maeve Feinberg og Clara Lyon og cellisten Russell Rolen i Chicago-baserte Spektral Quartet, gjør at stadig nye dører åpner seg.
Noen ganger er Zenón solist, noen ganger inngår han i ensemblet som et femte medlem – uansett er det originalt og spennende hele veien. Dette er enkelt og greit noe helt nytt som løfter Miguel Zenón enda høyere opp på stigen.
PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.