Verden trenger mer av Daniela

Daniela Reyes avslutter “Usikker musiker” med “tro´kke verden trenger mer av meg”. Feil, veldig feil faktisk. Verden trenger veldig mye mer av Daniela Reyes.

Daniela Reyes er og har ei unik stemme. Foto: Stein Hødnebø

Vi er alle unike, men noen er mer unike enn oss andre. Daniela Reyes (22) har jeg hatt gleden av å kjenne i mesteparten av hennes liv, så jeg mener jeg har et rimelig godt grunnlag for å mene det. Med debutalbumet hennes får alle andre muligheten til å kjenne på hvor spesiell og unik denne lille, men du verden så store artisten er.

Reyes er født i Colombia, men oppvokst sammen med storebror Theo – også han fra Colombia – og mamma Maj Britt Andersen og pappa Geir Holmsen i Asker. Det kan man trygt si er et musikalsk hjem på alle måter. Hvor stor betydning det har hatt for datteras musikalske utvikling er sjølsagt vanskelig å si, men jeg tror neppe hun har hatt tatt skade av det for å si det sånn……

Med de ti låtene som varer i vel 31 minutter forteller Reyes oss at hun allerede er en historieforteller på svært høyt nivå. Hun skriver tekster og formidler dem på et vis som forteller om en modenhet som stort sett forbindes med mennesker som har levd ganske mye lenger enn Daniela. Hun synger med en skjørhet og gjennomsiktighet i uttrykket sitt som er helt spesiell; jeg blir sittende helt ytterst på stolkanten for å få meg alle de små detaljene og for å forsikre meg om at det bærer hele veien, noe det sjølsagt gjør.

Reyes har skapt et eget singer/songwriter-landskap som med et par unntak, hun har det virkelig i seg å trøkke til også, er veldig nedpå og luftig. Hun gir både seg sjøl og oss tid til å komme under huden på det hun har å melde og du verden så godt det gjør.

Når så vokalisten, trekkspilleren, gitaristen og harmoniumisten – og sikkert mye mer – Daniela Reyes har alliert seg med et jazzikalsk a-lag bestående av Eyolf Dale, Hans Hulbækmo, Nils Petter Molvær, Sander Eriksen Nordahl, Ole Morten Vågan og Håkon Aase – musikere som kan skape de nydeligste stemninger uten å kreve for mye rampelys av den grunn – så har dette blitt en debut av det svært sjeldne og veldig lovende slaget.

Verden trenger veldig mye mer av deg og din inderlighet og ekthet, Daniela Reyes. Det finnes ingen fler av deg.

Daniela Reyes
«Engangsdager»
Grappa/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg