Ballen ruller ikke helt veien i Fredrikstad om dagen, men når en av byens store sønner, Magnus Grønneberg, hyller en annen, Egil Hovland, så er det så avgjort håp – uansett.
Magnus Grønneberg løfter fram en sjelden sangskatt.
Det er vel ikke så mange som så denne skiva og disse tolkningene komme: Rockeren Magnus Grønneberg (50) blei altså utfordra av Borg Bispedømmeråd til å «ta for seg» sin gamle dirigent i Glemmen kirkes barnekor, Egil Hovland (1924-2013), sine salmer og gi dem ny drakt slik at et nytt publikum skulle få anledning til å møte denne vakre musikken. Med visjonene til Kirkelig Kulturverksteds ideologiske leder Erik Hillestad som døråpner, har det blitt ei reise for både troende, ikke-troende og alle andre.
Når sjølvaste Knut Reiersrud blir hyra på som arrangør, så ligger det i korta at også denne musikken vil finne sine egne, uransakelige veier som det vel heter i de kretser. Reiersrud bidrar med noen av sine gitarer og sitt munnspill og ellers er et a-lag bestående av Bjørn Holm på bass, Olaf Olsen på trommer og perkusjon og Torjus Vierli på tangenter et helt perfekt reisefølge. Reiersrud & Co har skapt ei tidsriktig ramme med masse blått i seg, men hele tida med en voldsom respekt for Hovlands melodiske utgangspunkt.
Grønneberg hadde sjøl sunget «Måne og sol» i barnekoret med Hovland som dirigent. Her gjør han den som duett sammen med sin datter Hanna-Maria Grønneberg – nydelig og ikke minst inderlig. Ellers er alle salmene som Hovland har satt melodi til nye for Grønneberg, men om det er på norsk eller svensk så gir han materialet en tyngde, skikkelighet, personlighet og ærlighet som skinner gjennom hele veien.
Møtet mellom melodiskatten til Norges fremste kirkemusiker i moderne tid og en av rocke-Norges tydeligste stemmer har gitt oss – uansett hvor vi står eller sitter i trosspørsmål – et herlig påfyll i høstmørket.
PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.
Magnus Grønneberg
Tårnhøye bølger
Kirkelig Kulturverksted/Musikkoperatørene