Fra hjertet og fra hele verden

Trommeslageren Charles Mena har samla musikere fra store deler av Tellus på Cosmopolite i Oslo i rundt ti år. Her får vi også bli med på utflukten og festen.

Charles Mena inviterer til verdensparty.

Charles Mena er født i Nicaragua og oppvokst i New York. Store deler av sitt voksne liv har han tilbragt i Norge, noe som blant annet har ført til en datter som heter Maria Mena. I New York spilte han med en rekke undergrunnsband og inspirasjonen fra den musikalske og kulturelle smeltedigelen som The Big Apple er, har han heldigvis tatt med seg til Oslo.

Sammen med andre musikere bosatt i Oslo, og med en viss herre med navn Jens Christian Bugge Wesseltoft som mistenkt medfødselshjelper, har Mena og gode venner i en tiårs periode skapt unik musikk i alle mulige grenseland. Det skulle nesten bare mangle at det har skjedd på Cosmopolite i Oslo – det aller mest kosmopolitiske musikkstedet i hovedstaden.

Alt vi får på denne live-cden er henta fra jam-sessions på Cosmopolite mellom 2016 og 2019 og jeg regner med at Mena & Co har plukka hemningsløst fra det beste de har gjort opp gjennom åra.

Det vi blir servert er en musikalsk gumbo med jazz, blues, rap, reggae og resitasjon – og sikkert mye mer – i den musikalske stuinga. Besetninga har variert fra gang til gang og vi får blant andre møte nevnte JCBW, saksofonisten Gisle Johansen, bassisten Lasse Weeden, trombonisten Øyvind Brække, tangentøren Brynjulf Blix, perkusjonistene Sidiki Camara og Bafana Nhlapo, og vokalistene Luison Capote og Per Skranglebein.

Dette har blitt et livsbejaende visittkort der afrikanske rytmer ligger i bånn for spontane møter med krydder fra sjangre fra store deler av kloden. Herlig!

Charles Mena
«Diaspora Africanus Live»
OK World/Musikkoperatørene

Den gode kampen

Jazzmiljøet i Aarhus er i ferd med å vokse frem som noe av det mest interessante i vår lille del av verden. Bandet I Think You´re Awesome er nok et bevis på det.

I Think You´re Awesomer har mer enn bandnavnet å skryte av.

De siste ukene har jeg hatt gleden av å høre nye plater med de Aarhus-baserte bandene Bagland og Fauna 5. Begge har fascinert meg og I Think You´re Awesome – hvilket bandnavn! – med god støtte av Aarhus Jazz Orchestra, føyer seg elegant inn i den samme rekka.

Til tross for at bassist, komponist og bandleder Jens Mikkel (Madsen), en meget uttrykksfull bassist med en flott og varm tone, ikke har rukket å bli mer enn 33 år, så har han holdt sekstetten I Think You´re Awesome i gang helt siden 2009. Hvordan besetningen har vært underveis vet jeg ikke, men med Lars Fiil på tangenter og synther, Alex Jønsson på gitar, Morten Kærup på gitar og banjo, Frej Lesner på perkusjon og elektronikk og Andreas Skamby på trommer, så låter det i alle fall som en svært samspilt kohort som vil den samme musikalske veien.

Besetninga sier en hel del om at dette ikke er noe tradisjonelt jazzband og uttrykket inneholder da også ingredienser fra indieuniverset med blant annet country- licks, samtidsmusikk, impro og pop – alt dette samla i en gumbo der jazzkrydderet sjølsagt spiller ei sentral rolle.

Sjøl om dette ikke er programmusikk, så legger Jens Mikkel ikke det minste skjul på sitt klimaengasjement og det er sikkert noe av grunnen til at denne innspillinga ikke blir utgitt fysisk. Den gode kampen skal kjempes på minst mulig forurensende vis.

Aarhus Jazz Orchestra – nok et strålende dansk storband.

Når så Jens Mikkel & Co har invitert med seg og arrangert for det meget langt framskredne storbandet fra hjembyen Aarhus, så har “The Good Fight” blitt noe helt for seg sjøl. Dette er varm, melodisk musikk som det gjør godt å tilbringe tid sammen med.

I Think You´re Awesome & Aarhus Jazz Orchestra
«The Good Fight»
Jaeger Music Community/jaegercommunity.com

Vakkert og brutalt

Gitaristen og effektmakeren Svein Rikard Mathisen og lydskulptøren John Derek Bishop tar oss med til spennende og unike steder i høyst personlige grenseland.

John Derek Bishop og Svein Rikard Mathisen skaper vakre og personlige landskap. Foto: Minna Suojoki

Jeg kjenner både Mathisen og Bishop fra flere utgivelser, men som duo er dette det første møtet. Det de har vist meg og oss ved tidligere oppmøter har fortalt at vi har med to søkende, og ikke minst finnende, musikanter å gjøre som er villige til å gå sine egne veier.

Med “Calm Brutalism”, som henspeiler på brutalismen i store deler av moderne arkitektur, fortsetter de definitivt på den ambisiøse veien.

All musikken har de unnfanga sammen, mens Bishop har tatt på seg produsentansvaret. De kaller musikken sjøl for monumental, men sårbar. og for meg blir dette rock/pop/jazz/elektronika-landskapet en type atmosfærisk ekskursjon som både er med på å trigge tanker og samtidig frembringe ro.

Jeg liker renheten og tonen i gitaren til Mathisen og jeg liker omgivelsene Bishop skaper. Til sammen har denne duoen skapt noe inderlig, noe vakkert, noe stygt – noe høyst personlig.

Svein Rikard Mathisen & John Derek Bishop
«Calm Brutalism»
Curling Legs/Musikkoperatørene

Et høyst spesielt dokument

Saksofonistene Tiyo Attallah Salah-El og Felipe Salles har jeg en mistanke om at det er de færreste som kjenner til. Det er det flere grunner til å gjøre noe med, blant annet den genuine musikken og ikke minst dens bakgrunn.

Brasilians-amerikanske Felipe Salles har tatt på seg ei flott oppgave.

Tiyo Attallah Salah-El blei døpt David Riley Jones i 1932. Etter å ha blitt dekorert etter innsatsen sin i Korea-krigen, konverterte han til islam og bytta navn. Livet hans skulle ta ei retning som han ikke hadde håpt på og etter å ha havna på skråplanet og fått flere narkotikadommer og blitt dømt for drap, så endte det med at han aldri kunne slippe ut igjen. Da han døde i 2018, hadde han tilbragt over halve livet i fengsel.

Salah-El ga, til tross for all motgang, aldri slipp på musikken og saksofonen – kanskje det var det som holdt motet oppe gjennom et langt fengselsliv. Gjennom en god og hjelpsom fengselsbetjent som støtta vår mann i rundt 20 år, fikk Salah-El tilgang på notepapir som gjorde at han kunne skrive ned sine ideer. Etter at Salah-El gikk bort fortsatte betjenten, Lois Ahrens, å jobbe for at musikken skulle få et videre liv.

Etter noen år blei kontakten med tenorsaksofonisten og arrangøren Felipe Salles, opprinnelig fra Brasil, men bosatt i USA siden 1995, oppretta og han “så” umiddelbart kvalitetene i musikken til Salah-El.

I et melodisk blues/hardbop-landskap med nydelige ballader som krydder, tar Salles, med sin klare Coltrane-inspirasjon, oss med på en flott hyllest til Salah-El med strålende hjelp fra Jonathan Barber på trommer, Zaccai Curtis på piano og Avery Sharpe, som mange vil huske fra et langt samarbeid med McCoy Tyner, på bass.

“Tiyo´s Songs of Life” har blitt et fint og veldig spesielt musikalsk vitnesbyrd. fra både Tiyo Attallah Salah-El og Felipe Salles. De rakk aldri å møte hverandre, men de gjorde det altså likevel.

Felipe Salles
«Tiyo´s Songs of Life»
Tapestry Records/sallesjazz.com

Tar onga på alvor

Kvaliteten på musikk for barn og unge har har bydd på kvantesprang de seineste åra. Debutplata til Momodor føyer seg elegant inn i den rekka.

Momodor gir de unge kvalitetsmusikk å hygge seg med.

Maj Britt Andersen, Geir Holmsen, Trond Brænne, Meg og kammeraten min og Du og jeg og vi 2-3-4, er blant dem som lagt lista skyhøyt etter hvert også når det gjelder musikk for de yngste. Det har heldigvis ført til at andre har skjønt hvordan det må og bør gjøres hvis man virkelig skal ta de yngre på alvor.

Komponist, gitarist og vokalist Finn Harrison og tekstforfatter og vokalist Cathrine Hellesøy Harrison – definitivt frontfigurene i Momodor – er begge nye navn for meg. Det gjør det ekstra hyggelig å kunne slå fast at “nykommerne” har levert et kvalitetsprodukt på alle slags vis både når det gjelder tekst, musikk, layout og vinylproduksjon.

I tillegg til et fint band, så har de også hyra inn både Erik Johannessen på trombone og Elisabeth Mørland Nesset på perkusjon – begge fra to av de tidligere nevnte bandene pluss, samt Hayden Powell på trompet og Embrik Snerte på fagott – vi snakker om å hente fra øverste hylle.

Musikken henter impulser fra “alt”: rock, pop, vals, salsa, blues, prog og jazz er det mulig å finne spor av og Momodor har makta å lage en fin miks av det hele. Tekstene, på norsk sjølsagt, er også av typen som jeg tipper til en viss grad i alle fall har stort allsangpotensiale – en viktig suksessfaktor når det gjelder musikk for de yngste.

Momodor byr de yngste, fra 4 til 12 år sier de sjøl, på et flott nytt påfyll med kvalitetsmusikk. Onga fortjener det.

Momodor

»Fusblues!»

Blob Sculpin Productions

Fritt frem

Det å overraske seg sjøl er en av de store gledene ved å la høyttalerne fylles av musikk skapt av musikere jeg aldri har møtt tidligere. Denne amerikanske trioen hører hjemme i den kategorien.

Trioen glemte å ta bilde da musikken blei spilt inn. Josh Sinton representerer på best mulig vis.

I begynnelsen av årtusenet møttes trommeslageren Tony Falco, barytonsaksofonisten, bassklarinettisten og fløytisten Josh Sinton og pianisten Jed Wilson på New England Conservatory i Boston. Der blei de det som på godt norsk kalles bestevenner og, sjøl om karrierene deres har gått i forskjellige retninger, så har de fortsatt å pleie vennskapet og den 6. august i fjor var det endelig klart for trioens første plateinnspilling.

Det dette bassløse samfunnet byr oss er seks fritt improviserte “låter” der den korteste er knappe 6 minutter og den lengste litt under 13 minutter.

Jeg opplever dette som særdeles empatisk musikk skapt av tre åpenbart gode venner som lytter intenst til og på hverandre og som overhodet ikke har det minste behov for å tilbringe tid i rampelyset på de andres bekostning.

På sett og vis er det noe kammerjazzaktig over musikken. Det er et godt stykke unna den europeiske frijazzen med utgangspunkt i Tyskland, Nederland og England med et solid trøkk som et gjennomgående kjennetegn. Dette er mye mer nedpå og reflekterende – musikk egna til å legge hodet på puta og bare flyte med.

De tre er i all hovedsak ukjente herrer for meg. Sinton er den eneste jeg har hørt om fra før faktisk. Det er bare nok en bekreftelse på at det finnes spennende kvalitetsmusikere hvor det enn skulle være. Tøft, spennende og annerledes.

Falco/Sinton/Wilson
«Adumbrations»
Form Is Possibility Recordings/joshsinton.com

Melka skal frem!

Hadde melka blitt levert på døra av herrene Svein Erik Martinsen og Hermund Nygård, så hadde jeg drukket litervis daglig. Når det er sagt, så tar jeg heller til takke med musikken deres.

Hermund Nygård og Svein Erik Martinsen – mer musikalske melkemenn finnes neppe.

Melkegutta var jo kjent for å levere varene, eller melka som det het i hine hårde dage. Nå er de historie, i alle fall her til lands, men de musikalske leverandørene Martinsen og Nygård har heldigvis ikke gått i opplag. De står ustanselig i musikkens tjeneste og ingenting er hyggeligere enn det. Alle som har opplevd de to i ymse konstellasjoner, vet hvor livsbejaende deres tilstedeværelse alltid er. Her møter vi de som duo, men det oppleves som en hel bøtteballet.

Er det noe som kan kalles et con amore-prosjekt, så må det vel være akkurat denne duoen. Etter å ha spilt sammen både her og der, ikke minst i Hilde Louise Asbjørnsens band siden 2012, så fant de to ut at de ville sette noen av sine sære ideer ut i livet uten at noen andre skulle plage dem.

Det betyr at her trakteres det alt fra cigarboxgitar fra Cognac, via et avkappa stueorgel til trommer, bass, banjo, munnspill, vaskebrett, basspedaler, leikepiano og glockenspiel – og så synges det, må vite!!! Alt dette trakteres mer eller mindre samtidig, tro det eller ei, og de mener at de ikke gjør noe på skiva som de ikke kan gjøre live!!!

Hvis det noen gang har vært snakk om musikalsk multitasking, så må det være i dette tilfellet. Med et repertoar som stort sett befinner seg i et blues-jazz-landskap med både eget materiale, blant annet høyst sannsynlig verdens første blueslåt om strikking!!!, samt blueslåter av Willie Dixon, tittellåta og “My Babe”, Willie Nelsons “I Gotta Get Drunk” og standardlåter som “Undecided”, “You Are My Sunshine” og “Moonlight in Vermont”, tar The Milkmen oss med på en særs musikalsk, grooovete og humoristisk ekskursjon som ikke kan sammenliknes med noe annet.

Dette er av typen herlig påfyll og bør kunne rekvireres på blå resept. Herlig!

The Milkmen
«You Can´t Judge a Book»
Sweet Morning Records/Musikkoperatørene

Hipt og tøft fra øst

Blant mine mange store hull i kunnskapsbanken, spiller tsjekkisk jazz om ikke ei hovedrolle, så i alle fall ei lita birolle. Kvartetten Point of Few forteller meg at jeg bør gjøre noe med det.

Point of Few fremstår mye klarere musikalsk enn på bildet.

Aldri hørt om gitaristen Radim Přidal? Ikke trommeslageren Marek Antoňů, bassgitaristen Vlastimil Škoda eller tenorsaksofonisten Petr Smékal heller? I tilfelle svaret er ja på begge spørsmåla så sitter vi akkurat samme båt. Det jeg har skjønt av både å ha lest meg opp og hørt på musikken som det tsjekkiske og norske postvesenet har samarbeida om å få frem til heimen min, så er det at dette er relativt unge, ambisiøse musikanter med solide kvaliteter både hver for seg og ikke minst som band.

I tillegg til seg sjøl, så har de også inviterte med seg en av den hippe New York-jazzens fineste og mest spennende stemmer, tangentøren Jason Lindner, som vi kjenner fra samarbeid med blant andre Donny McCaslin, Mark Giuliana, David Bowie på hans siste skive og Jens Christian Bugge Wesseltoft, på synther og lyddesign på tre av de ni spora.

Musikken. som enten hele bandet eller Přidal har skrevet, henter mye inspirasjon fra NY-scena som Lindner er en del av med blant andre Robert Glasper og James Francies som andre ledestjerner, pluss andre helter som Bill Frisell og Pat Metheny, samt spor fra rockescena med Bowie, Radiohead, Red Hot Chili Peppers og Anderson .Paak, er også gode referanser til hvordan Point of Few låter.

Det er hipt, det er tøft, men kanskje ikke all verdens originalt det Point of Few serverer oss. Likevel forteller de oss at det skjer musikk også andre steder enn de vi oppsøker til daglig som absolutt fortjener mye oppmerksomhet.

Point of Few
«Open to Closeness»
Bivak Records/bivakrecords.cz

Hvitt, varmt og fint

Trompeteren, komponisten og bandlederen Eirik Dørsdal har mye vakkert på hjertet. Det forteller han oss klart og tydelig med debutalbumet under eget navn, “Hvitt”.

Eirik Dørsdal i sentrum for sin empatiske kvintett. Foto: Tobias Hole Aasgaarden

Eirik Dørsdal (38) kommer fra “jazzmetropolen” Risør. Det betyr at det ikke er så voldsomt lett å få den store nasjonale oppmerksomheten rundt det man driver med, men det lille jeg har hørt av og med Dørsdal tidligere, i bandet Picidae sammen med vokalisten Sigrun Tara Øverland, har vært av typen som har frista til mer.

Nå foreligger svaret, på om ikke på alle mine bønner, så i alle fall den om å få stifte et nærmere med bekjentskap med Dørsdal og hans musikk og det har blitt et veldig fint og fascinerende møte.

Etter å ha mottatt et stipend fra hjemkommunen, satte Dørsdal seg ned i fjor vinter og skrev musikk for en kvintett han garantert hadde i hodet. Slik låter det i alle fall. Det var vinter utenfor skrivestua til Dørsdal og omgivelsene hvite, men den melodiske musikken har på ingen måte blitt kald av den grunn.

Åtte låter med poetiske og undrende titler er henta fra forfatteren Mari Nymoen og de kler låtene på fint vis. Dette er ettertenksom og dvelende toneganger, men som også har kvaliteter i seg til å sprekke opp. Dørsdal har satt et veldig personlig bumerke på dette musikalske visittkortet og hans personlige og varme trompettone er akkurat den riktige til disse landskapene.

Når han så har invitert med seg og skreddersydd musikken til kremen av av jazzmusikere med tilknytning til Sørlandet, så har dette blitt en klar melding om at i Eirik Dørsdal finnes det en skjult liten skatt.

Og hvem har han så invitert med seg? Tubaisten Lars Andreas Haug, saksofonisten André Kassen, gitaristen Øyvind Nypan og trommeslageren Trygve Tambs-Lyche og både solistisk og som kohort har de skjønt Dørsdals intensjoner til punkt og prikke og de er alle med å tilsette akkurat riktig krydder hele veien.

Er du ute etter noe vakkert, uansett årstid, så er absolutt Eirik Dørsdal og hans landskap å anbefale.

Eirik Dørsdal
«Hvitt»
NYE NOR/Musikkoperatørene

Flott musikalsk fauna-hyllest

Den unge danske kvintetten Fauna 5 har et bevisst og fint forhold til så mye, blant annet faunaen og musikken.

Fauna 5 byr oss på vakker og melodisk jazzmusikk.

Av forståelige årsaker kjenner vi best til miljøet i og rundt København når det gjelder dansk jazz. Ikke overraskende skjer det mye andre steder i det smukke land også, ikke minst i Aarhus. De seineste åra dette blitt dokumentert på et fint vis gjennom det kvalitetsbevisste selskapet Jaeger Community Music. Bandet Fauna 5 er på ingen måte noe unntak.

Bandet har eksistert i flere år, men siden 2018 har kvintetten vært slik den er i dag og det merkes godt at det er en særdeles samspilt kohort trommeslager, leder og komponist Andreas Skamby har samla. Med seg har han saksofonisten og klarinettisten Jonas Andreasen, pianisten, synthesisten og plateselskapsdirektøren Mathias Jæger, bassisten Jens Mikkel Madsen og trompeteren Scott Westh. Det er musikere jeg har møtt i flere andre konstellasjoner og både kollektivt og individuelt leverer de på et svært høyt nivå.

Skamby & Co inviterer oss inn i et usedvanlig melodisk, moderne og vakkert univers der den uttalte inspirasjonen ligger i engasjementet for faunaen rundt oss og ønsket om å få større fokus på smerten mange musikere opplever mens de gjør det de elsker aller mest, nemlig det å spille.

Ingenting av dette kan direkte linkes til musikken, men titlene til Skamby overlater liten tvil om engasjementet. De fem fører herlige samtaler der inderligheten og kjemien ligger tjukt utenpå det livsbejaende uttrykket.

Det kommer absolutt ikke som noen bombe at det spirer og gror kraftig i det danske jazzmiljøet. Likevel er det veldig hyggelig med stadig nye bekreftelser – også fra Aarhus.

Fauna 5
«Haptics»
Jaeger Community Music/jaegercommunity.com