Flotte og tøffe sanger

Gitaristen Håvard N. Funderud debuterer i tøffe og heftige landskap.

 

Håvard N. Funderud har mye spennende å by på.

Håvard N. Funderud (30), fra jazzmetropolen Rygge utenfor Moss, har jeg hatt gleden av å møte som en del av det spennende bandet Master Oogway. Bandet hadde sitt utspring i miljøet rundt Musikkhøgskolen og jeg har en mistanke om at slik henger det sammen med bandet Funderud har satt sammen til sitt debut-visittkort også.

Heftig og herlig

Funderud er en spennende gitarist som også trakterer synth, orgel og perkusjon. Han henter hemningsløst fra rimelig straight jazz, fra impro og fra rock og setter det sammen til et veldig personlig brygg. De som aner at dette er musikk som befinner seg et aldri så lite stykke til venstre for taffeljazz-universet har helt rett i sine antagelser.

Saksofonisten Sigrid Aftret, bassisten, synthisten og perkisten Petter Asbjørnsen, trompeteren Ben Rodney og trommeslagerne Tore Ljøkelsøy og Ingvald Vassbø, sørger på et utmerka vis å sette Funderuds ideer ut i livet og her er det plass for alle de involverte til å fortelle oss hvem de er og hva de står for.

Flott start

Håvard N. Funderud har med debuten fortalt oss at vi har fått ei ny, svært spennende stemme med noe helt eget på hjertet. Han har definitivt lagt ut på en utflukt det skal bli svært interessant å følge i åra som kommer.

Håvard N. Funderud
«The Birds Sing a Pretty Song»
Nice Things Records/nicethingsrecords.com

I stadig vekst

For vel to år siden hørte jeg den argentinsk-amerikanske tenorsaksofonisten Julieta Eugenio for første gang. Nå er hun tilbake med samme trio – enda bedre og tydeligere.

Julieta Eugenio skal man låne øre til.

Mange, som for eksempel den chilenske saksofonisten Melissa Aldana, har tatt sjansen og etablert seg på den aller tøffeste scena, nemlig New York. Julieta Eugenio (34) fra nabolandet gjorde det samme for vel ti år siden og er nå absolutt i gang med å nærme seg den statusen Aldana har gjort seg fortjent til.

Slektskap

Det er absolutt mulig å finne forbindelseslinjer mellom Aldana og Eugenio. Begge bekjenner seg til det tidløse akustiske uttrykket som stammer fra 60-tallet og når tonen til Eugenio har røtter i både Ben Webster, Dexter Gordon og Sonny Rollins så er det mulig å legge sammen i hva slags landskap hun befinner seg.

Apropos Rollins så er “Stay”, som “Jump” i 2022, også ei trioinnspilling uten piano eller gitar – med et par unntak. Nok en gang er det de ukjente, men høykompetente Jonathan Barber på trommer og Matt Dwonszyk på bass som kler både Eugenio og musikken på et utmerket vis. Nå har de åpenbart fått jobba mye sammen og kollektivet låter så tett og empatisk som det gjør når gode venner og dyktige musikanter møtes. Eugenios landsmann, Leo Genovese, bidrar også flott på to spor med sitt elpiano.

Eget materiale

Eugenio skriver også fine låter i denne tradisjonen – musikk som gir rom for mye luft og tid til ettertanke både for musikerne og for oss på mottakersida. Denne eneste standardlåta er Ellington-klassikeren “Sophistacated Lady” som passer utmerket inn i universet Eugenio og vennene hennes har skapt.

Julieto Eugenio er en stilsikker og uttrykksfull musikant som med sitt tidløse budskap har alt i seg til å ha ei lang og god karriere foran seg.

Julieta Eugenio
«Stay»
Cristalyn Records/julieta-eugenio.com

Grenseløst

Bassisten, saksofonisten, komponisten og bandlederen Erlend Albertsen har vært fødselshjelper til et helt nytt univers.

Erlend Albertsen, nummer to fra høyre, med sin unike trupp.

Å være frempå eller foran beatet er ikke noe særlig i jazzsammenheng, men siden Erlend Albertsen fyller 36 i morra, så synes jeg likevel at det er på sin plass med en solid anmeldelse av den ferske plata hans dagen før dagen. Fersk og fersk fru Blom; jeg har hatt skiva stående siden før jul sjøl om den altså ikke er gitt ut før nå. Uansett har plata og musikken tålt langtidsmarineringa på best mulig vis – dette er nemlig tidløse og unike saker.

Kremgjeng

Erlend Olderskog Albertsen kommer fra jazzmetropolen Stjørdal, bror og trommeslager Simon gjør faktisk også det pluss bassist Bjørn Marius Hegge. Sistnevnte er av mer eller mindre forståelige årsaker ikke med her, men det er altså Simon – på synth også på flere spor – som vi etter hvert kjenner godt fra Espen Berg Trio, Egil Kalman på synth og bass, Hogne Kleiberg på piano og synth på et par spor og Ellie Mäkelä på bratsj og hardingfele. Alle ektefødte barn av jazzlinja i Trondheim, men på litt forskjellige tidspunkt.

Unik miks

Om noen tror ut fra besetninga og instrumenteringa at dette har noe helt spesielt i seg, så tror de helt rett. Som den oppvakte vil skjønne så er dette et møte i en miks av akustiske og elektriske landskap og denne ekskursjonen tar oss med til steder som har henta inspirasjon fra ganske så straight jazz og tradisjonsmusikk fra Norge, Vest-Afrika og Nord-India.

Alt dette har altså Erlend Albertsen Basspace satt sammen til en gumbo så velsmakende, variert og ikke minst unik at det er en sann svir å smake seg gjennom alle de ni musikalske rettene. Påfyll, takk!

Erlend Albertsen Basspace
«Name of the Wind»
Dugnad rec/Subversive Vibrations

Svenske groovere

Orgeltrioen DigDogDo, med base i Göteborg, forteller oss med sin debut at det groover godt der borte i Sveariket.

DigDogDo groover det av.

Du skal ha rimelig god oversikt over det som skjer i svensk jazz for å ha bra kontroll på Tobias Grim (gitar), Simon Jonsson (orgel) og Ossian Ward (trommer). For min del er det kun Grim jeg har møtt tidligere og da i fusionbandet Derupeto. Nå, som en annen gitarist fra Göteborgstraktene, Staffan William-Olsson, dukker han opp i et ganske så annerledes landskap. Denne gangen handler det om en relativt tradisjonell orgeltrio med røtter tilbake til orgelets storhetstid i jazzen, men samtidig med blikket også godt retta inn mot vår tid.

Alt nytt

Grim har skrevet fem av de sju låtene – Jonsson de to andre. Bandet har eksistert siden 2021 og har tydelig funnet fram til et fint bandsound og de tre, både hver for seg og sammen, bekrefter at de har denne tradisjonen godt under huden.

Her finner vi det meste fra rolige ballader, via funky saker og blues, bortimot dansevennlige eksesser, en smak av New Orleans-groover og en hyllest av New York-organisten Sam Yahel.

Det blir ikke flytta en eneste merkestein på “Evolution”, men servert god musikk av dyktige musikanter. Det holder mer enn lenge det.

DigDogDo
«Evolution»
Hoob Records/Border Music

Starten på en spennende saga

Ingrid Saga er og har ei ny stemme som har veldig mye flott i seg. Debuten “The Space Between” er forhåpentligvis starten på ei karriere som kan og bør føre singer/songwriteren både langt og høyt.

Ingrid Saga har mye vakkert og personlig på hjertet. Foto: Anna Rosenlund

Etter fire år på prestisjetunge Berklee College of Music i Boston og opphold både i Paris, New York og Los Angeles, er Ingrid Saga (24) blant oss med sitt første visittkort. Jeg har vært så heldig at jeg med ujevne mellomrom har fått følge karriera hennes i flere år allerede og det er veldig hyggelig å kunne slå fast at hun hele tida har tatt store steg og at hun bekrefter antakelsen jeg har hatt lenge: Ingrid Saga har noe flott og personlig å melde. Ei mer enn lovende karriere er i støpeskjea og vel så det.

Historieforteller

Om det er litteratur eller musikk, med eller uten vokal, så er det alltid historiefortelleren jeg er på leting etter. De som har ei historie å fortelle og som kan formidle den. Ingrid Saga har den evnen og forteller oss historier om steder som har betydd mye for henne, mennesker hun har møtt og som har gjort inntrykk, om fersk kjærlighet og de store spørsmålene om hva slags samfunn vi ønsker oss og om skjønnhetsideal – dette og mer til greier Saga å sette ord på som det er vel verdt å bruke kvalitetstid sammen med.

Når hun så skriver fine og lettfattelige låter, “Strange Philosophy” er en av de som har satt seg fast hos meg, og har ei lys og ujålete stemme, så blir dette en musikalsk gumbo som smaker veldig godt.

Joni

Saga hører hjemme i et musikalsk landskap som slekter veldig på Joni Mitchell. Hun er til og med nevnt i teksten på låta “Your Eyes”. Det er i mine ører ikke det verste stedet å hente inspirasjon, heller tvert i mot, og når så fru Mitchells eksmann Larry Klein, som også har jobba mye med Herbie Hancock, Leonard Cohen og Melody Gardot, har produsert flere av låtene så er det et solid kvalitetsstempel i seg sjøl. Mr. Klein måtte ikke jobbe med en ukjent norsk debutant, for å si det slik.

Med seg på ferden, der det finnes flere klare spor av både jazz og pop, har hun en rekke svært dyktige “klassekamerater” fra Berklee som tydelig stortrives i Ingrid Sagas selskap og med hennes musikk. Det gjør jeg også.

Det skal bli veldig spennende å følge Ingrid Sagas karriere i åra som kommer om det blir på den ene eller andre sida av Atlanterhavet. Musikken hennes er jo grenseløs.

Ingrid Saga
«The Space Between»
Saga Records/ingridsaga.com

Flotte groover

Den danske trombonisten Lis Wessberg henter inspirasjon fra mange kilder og byr på både nydelige og hippe stemninger.

Lis Wessberg har mye flott å melde.

Trombonen har, sikkert av mange grunner, aldri oppnådd den samme statusen i jazzsammenheng som for eksempel trompeten og saksofonen. Hva som er årsakene til det skal vi la ligge nå, men heller slå fast at Lis Wessberg (56) forteller oss klart og tydelig at hun er i besittelse av en tone, varme og et uttrykk som gjør at undertegnede i alle fall synes det er veldig hyggelig å befinne seg i selskap med hennes horn, band og musikk.

Ingen nykommer

Wesseberg har bidratt på rundt 50 plateutgivelser – og det med god grunn. Likevel venta hun til 2021 med å debutere under eget navn med “Yellow Maps”. Den gikk meg dessverre hus forbi, men heldigvis har jeg greid å hekte meg på med oppfølgeren som viser oss en solid bredde i Wessbergs musikalske tilnærming.

All musikken er skrevet og arrangert av Wesseberg og forteller oss at hun har henta inspirasjon fra både New Orleans-jazzen, fra ECM-estetikken og fra låtskriveruniverset til Radiohead. Allsidig? Skulle mene det!

Når så hennes inspirasjonskilder er blant andre Miles Davis og Palle Mikkelborg og trombonistene Curtis Fuller og Erling Kroner, så mer enn antyder også det at Wessberg har både tradisjonen, nåtiden og fremtiden inne.

Flott reisefølge

Når Wessberg med sin luftige og varme tone har fått reisefølge av bassisten og elektronikeren Lennart Ginman, trommeslageren Jeppe Gram og tangentøren og synthesisten Steen Ramussen, pluss den mer enn lovende estiske vokalisten Karmen Rõivassepp på to spor, så er det bortimot perfekt når det gjelder å skape landskap som både er rock-inspirert, klangrikt, har nordiske ettertenksomme balladeutflukter på programmet samtidig som psykedeliske eksesser egna for hippe dansegulv også får sin rettmessige plass.

Lis Wessberg er absolutt vel verdt å tilbringe kvalitetstid sammen med og dessuten gir hun den ofte neglisjerte trombonen et solid lite løft.

Lis Wessberg
«Twain Walking»
April Records/aprilrecords.com

Herlig nordicana

Bandet The Northern Belle har jeg hørt mye om, men lite av. Nå var det på høy tid at det blei en orden på dette misforholdet.

The Northern Belle har fine historier og god musikk å by påp. Foto: Julia Marie Naglestad

The Northern Belle har ei rundt 10 år lang karriere å skue tilbake på. Har jeg skjønt det riktig så har bandet under ledelse av låtskriver og vokalist Stine Andreassen stort sett befunnet seg i et americana-landskap fra starten av. Noen har også gitt det merkelappen nordicana og basert på det “Bats in the Attic” forteller oss så har Andreassen henta impulser fra en rekke kilder på begge sider av den store dammen.

Brev på loftet

Mye av de godt og vel 40 minuttene med vellyd har Andreassen basert på over 300 brev bestefaren hennes skrev til kona si mens han jobba på sjøen i lange perioder. Disse har hun funnet igjen på et loft og måten hun videreformidler dette sterke kjærlighetsforholdet på, forteller oss om en historieforteller av stort kaliber. Når hun så er utstyrt med ei vakker og inderlig stemme til å løfte disse tekstene, så har dette blitt et vakkert stykke indiemusikk i en singer/songwriter-tradisjon det er svært lett å trives i.

Fine låter

Når så Andreassen i tillegg skriver fine både rocka- og countryinspirerte låter og omgir seg med flotte medmusikanter som Bjørnar Ekse Brandseth (gitar, pedal steel), Johanne Flottorp (hardingfele, kor), Trym Gjermundbo (trommer), Ole-André Sjøgren (gitar, kor) og Marie Tveiten (kor), så har dette endelig blitt en flott introduksjon til The Northern Belle for min del.

The Northern Belle
«Bats in the Attic»
Die With Your Boots On Records/Diger Distro

Vemodig vakkert

Hver for seg er trompeteren Arve Henriksen og pianisten Harmen Fraanje fantastiske stemmer. Sammen skaper de til tider magi.

Arve Henriksen og Harmen Fraanje – en nydelig duo.

Det har seg slik at for min del så er det høytidsstund hver gang Stryns store sønn Arve Henriksen melder seg til tjeneste. Han har alltid noe så djupt personlig å melde og gjør det med ei stemme i trompeten som han er helt aleine om. Der er det så mye luft og inderlighet at man skal være svært kaldhjerta for ikke å bli berørt.

Henriksen er en totalt kompromissløs musikant – han går med andre ord ikke på akkord med verken seg sjøl eller noen andre i sin søken etter det ekte. Slik har det vært helt siden jeg møtte musikken hans på 90-tallet, slik er det nå og slik kommer det alltid til å være, tror jeg.

Nytt møte

Henriksen og Fraanje møttes første gang i 2019 i forbindelse med ECMs 50-års jubileum. Det førte til en fritt improvisert duokonsert og begge to visste umiddelbart at de hadde mye å “snakke” om. Seinere har de spilt en rekke konserter før ECM-sjef Manfred Eicher endelig inviterte dem i studio for vel et år siden.

Der stilte de med noen Fraanje-låter og ellers med et fritt sinn og med kaptein Eicher som inspirator og svært viktig lyttepost. Sju av de ti låtene er altså mer eller mindre fritt improviserte landskap, men for mitt sanseapparat oppleves de som like komponerte som Fraanjes låter.

Fra start til mål er det lyriske, ganske så melankolske, men alltid vakre og ettertenksomme stemninger vi blir invitert inn i. De to kan hverandre ut og inn og vet intuitivt hvordan de skal forlenge hverandres tankerekker.

Her har ECM vært med å unnfange en ny og unik duo med en musikk og et uttrykk Arve Henriksen og Harmen Fraanje er helt aleine om. Det er slikt ECM har bidratt til og med gjennom 55 år nå.

Arve Henriksen-Harmen Fraanje
«Touch of Time»
ECM/naxosdirect.se

Fusion på italiensk

Italiensk fusion er ikke det jeg kan mest om. Bandet Town Street Reloaded sørger for en god og varm oppdatering.

Bandet Town Street Reloaded frisker opp minner fra 80-tallet.

Når jeg er på mitt mest ydmyke så kan det skje at jeg ymter frempå om at det er et hull eller to i min allmennkunnskap. Ikke ofte, men det skjer. Her kommer det altså et eksempel på det: italiensk fusionmusikk med røtter tilbake til 80-tallet er et felt der det finnes et hull eller tre. Det er der det svorske plateselskapet kommer ilende til og som så ofte ellers sørger for hjelp i nødens stund. Denne gangen med hjelp av kvintetten Town Street Reloaded.

Uforfalska fusion

Inspirert av Miles Davis-skivene “Decoy” og “Tutu” og fra band som Steps Ahead, der Bendik Hofseth også gjorde en formidabel innsats, etablerte tangentisten Massimo Ruscitto (63) bandet Town Street i Roma på siste halvdel av 80-tallet. Noe forteller meg at de oppnådde stor popularitet rundt Colosseum og dalstrøka der om kring i en periode. Etter hvert var det andre trender som tok over og Town Street blei, hvis jeg har skjønt det riktig, nedlagt.

Nå har imidlertid Ruscitto funnet tilbake til gammel kjærlighet, satt sammen et nytt band og plussa på Reloaded i navnet for å understreke at det er ei ny utgave og skrevet ny musikk, men definitivt i samme fusiongata.

Dyktige medmusikanter

Med seg har Ruscitto saksofonisten Massimiliano Filosi, trommeslageren Cristiano Micalizzi, elbassisten Francesco Puglisi og gitaristen Massimiliano Rosati. Alle er totalt nye bekjentskaper for meg, men forteller meg raskt at uten unntak så er det svært dyktige herrer vi har med å gjøre – herrer som deler Ruscittos fascinasjon for dette uttrykket der det aldri er spesielt stor tvil om hvor eneren befinner seg.

Fusionmusikken har alltid vært mislikt av store deler av jazzpolitiet og blitt beskrevet som flinkismusikk. Her hjemme har Kåre Kolve det siste året fortalt oss hva dette varme og livsbejaende uttrykket kan være og Town Street Reloaded befinner seg bokstavelig talt i den samme gata.

Town Street Reloaded
«Seekers In The Sky»
AMP Music & Records/Musikkoperatørene

Fint og søkende

Den danske bassisten og komponisten Mathias Højgaard Jensen har slått seg ned i New York på sin søken etter seg sjøl. Han er på god vei.

Mathias Højgaard Jensen, nummer to fra venstre, er på god vei til noe helt eget.

Mathias Højgaard Jensen, som vi gratulerer med 33-årsdagen i morra, kommer fra København, men har etter en litt omflakkende studenttilværelse nå slått seg ned i Brooklyn, New York. Mer inspirerende, men samtidig tøft sted for en ambisiøs jazzmusiker finnes ikke, men med sin debutskive under eget navn forteller Højgaard Jensen oss at han er på god vei til å finne inn til sin egen stemme.

Tøff vei

I teksten i omslagsheftet forteller Højgaard Jensen oss at reisa frem til der han er i dag ikke har vært av de enkleste. Han har åpenbart hatt sine utfordringer, men sier at musikken har vært en viktig ventil når det gjelder å komme seg videre.

Her har han skrevet ni låter som definitivt byr både han sjøl, hans medmusikanter og oss på utfordringer. Ingenting er bedre enn det. Det skal ikke være lett alt som kommer vår vei – slik er ikke livet og slik skal heller ikke musikken være.

Jovisst kan det groove av musikken til Højgaard Jensen, men han er altså ikke redd for å ta den i mer åpne og løse omgivelser også. Sammen med trommeslager Steven Crammer, altsaksofonist David Mirarchi og pianist Jacob Sacks – sistnevnte er den eneste jeg kjenner fra før blant annet gjennom fruktbart samarbeid med den norske New York-bassisten Eivind Opsvik, føres det svært så fine samtaler hele veien.

Det er nemlig slik dette musikalske møtet oppleves: her det ikke snakk om noe solist/komp-oppsett; her det fire likeverdige musikanter som går inn og ut av hverandres ideer og tanker og som hele tida er med på å løfte hverandre.

Jeg vil ikke bli det minste overraska om Mathias Højgaard Jensen er aldri så lite inspirert av en type Lennie Tristano/Lee Konitz/Warne Marsh-tankegods. Ut fra det er han på god vei til å skape sitt eget lille univers med god hjelp av empatiske og dyktige, om enn foreløpig ganske ukjente medmusikanter.

Mathias Højgaard Jensen
«Is As Is»
Fresh Sound New Talent/freshsoundrecords.com