Sjøl om jeg fra tid til annen påberoper meg å følge godt med i deler av norsk musikkliv, så må jeg bryte sammen å tilstå at dette er mitt første møte med Frode Andresen. Det var absolutt på høy tid.
Frode Andresen er åpenbart ingen novise og flere ting tyder på at han vært en aktiv herre i musikkverdenen i flere år. “Dark City” er blant
annet hans fjerde instrumentalalbum under eget navn. Så jeg kryper til korset og innrømmer min unnlatelsessynd. Nå har jeg heldigvis fått muligheten til å komme meg opp på hesten igjen.
Toveis
Tangentist og komponist Andresen blei inspirert av maleriserien “Mørk by” til kunstneren Morten A. Fagerli. Det har igjen ført til at Fagerli har malt det flotte gatefoldcoveret etter å ha hørt musikken. Herlig toveis inspirasjon der altså.
Men musikken er på ingen måte mørk. Den er på mange vis prega, som coveret antyder, av en slags storby-atmosfære og Andresen viser oss at
han har solide røtter og masse kunnskap om grenseområdene som omfatter både progrock og jazzrock. Det betyr at det er heftige og tøffe saker som står på menyen.
Flott band
Med seg til å dandere denne musikalske stuingen har Andresen fått med seg et høykompetent lag med Børre Flyen (med Kari Bremnes og mange andre på cv-en) på trommer, bulgarske Emilio Marholev på elbass og Chris McQueen med Snarky Puppy-bakgrunn på gitar, pluss sin fru TrineCam på litt scat-vokal og Gergo Bille på trompet som litt ekstra krydder noen steder.
Det groover kraftig av musikken til Frode Andresen. Her er det aldri tvil om hvor eneren befinner seg og sjøl om ikke originaliteten er
like påtakelig hele veien, så finner jeg veldig mye å glede meg over her.
Det gror åpenbart godt i underskogen også.
«Dark City»
[email protected]