Ingen regler – bare moro

Den svenske pianotrioen Musicmusicmusic har holdt sammen i over 20 år.
En viktig årsak er at de har det veldig moro sammen. Det er det ikke
vanskelig å høre.

 

MusicMusicMusic har all grunn til å ta for seg.

Brødrene Fabian og Josef Kallerdahl, på henholdsvis piano og bass, og
trommeslager Michael Edlund møttes i en kjeller i Göteborg i 2003. Det
førte raskt til en del lokale jobber for trioen med det livsbejaende
uttrykket. Göteborg blei raskt utvida med klubber og festivaler i
Sør-Afrika, New York, London, Paris, Bangkok, Beijing, Tokyo og Mexico
City – de fikk med andre ord raskt stor og internasjonal
oppmerksomhet.

Dusinet fullt

Å påstå at herrene kjenner hverandre godt etter vel 20 år i samme båt,
er vel en underdrivelse av det voldsomme slaget. Etter hundrevis av
spillejobber og nå et dusin med platesinnspillinger, er
kommunikasjonen nå av det telepatiske slaget. Her reageres det på det
minste vink og det lekende fundamentet er åpenbart fortsatt svært
viktig..

En dag

Utstyrt med seks Fabian Kallerdahl-originaler pluss høyst unike
versjoner av tittellåta og “Winter Wonderland”, brukte trioen én dag
til det som har blitt ei liveinnspilling gjort i studio. Sjøl om det
er tradisjonell trio med hensyn til instrumentering så har de gjennom
sine lekende 21 år tilegna seg et høyst personlig uttrykk der
inspirasjonen til å leike videre absolutt er til stede i fullt monn.
Her snakker vi definitivt MusicMusicMusic – på knallrød vinyl!

MusicMusicMusic
«Just a Gigolo»
Hoob Records/Border Music

I de beste hender

Gitarist, maler og stjernestøvforsker finnes det ikke mange av – i
alle fall ikke i en og samme person. Du verden så flott at det finnes
én Jon Larsen og nå er arvtakerne på plass.

Jon Larsen omkransa av Gustav Skaaret og Ola Erlien – svært gode arvtakere.

Jon Larsen styrte Hot Club de Norvège-skuta med mild hånd i 42 år –
fra 1978 til 2020. Da la han ned den turnerende gitaren og overlot
plassen til den den gang 18 år unge Ola Erlien – et gitartalent av de
sjeldne. Men Larsen hadde som vanlig flere ideer på lur og endelig har
en av dem materialisert seg.

Med strykere

String swing med strykere er en fascinasjon Larsen har satt ut i livet
tidligere med blant andre Vertavo-kvartetten og med innspillinga
“Symphonic Django”. I bakhodet, og sikkert vel så det, har han i vel
30 år hatt et ønske om å oppsummere musikk han har skrevet og fått
arrangert for strykere – i dette tilfellet Minsk kammerorkester fra
Belarus.

Strykerne blei spilt inn for 18 år siden i Asker kirke og har blitt
liggende godt gjemt hjemme hos Larsen. Nå har han fått realisert
resten av planen. Med “guttungene” Ola Erlien og Gustav Skaaret –
fantastiske gitarister begge to som solister – og med Larsen som
kompgitarist og Håkon Mjåset Johansen på trommer og Jo Skaansar på
bass, har ti Larsen-låter fått ny bolig som forteller oss at han har
forvalta Django-arven på best mulig vis.

Arvtakerne

Jovisst er det string-swing som er fundamentet i musikken, men Larsens
fascinasjon for Zappa, Grieg, Piazzolla og film noir finnes det også
spor av – til sammen blir det et fantastisk farvel til den
opprinnelige generasjonen og samtidig et herlig velkommen til
arvtakerne Ola Erlien og Gustav Skaaret.

Jon Larsen
«No Man´s Land»
Hot Club Records

Vakkert, men litt tannløst

Den amerikanske pianisten Aaron Parks har ligget i vannskorpa i
påvente av det store gjennombrudet lenge. Årets visittkort er bra, men
likevel tror jeg ikke smellet kommer denne gangen heller.

Aaron Parks, til venstre, sammen med sitt Little Big-band.

Aaron Parks (41) har markert seg både som sidemann med blant andre
Terence Blachard og i det kollektive stjernebandet James Farm med Eric
Harland, Matt Penman og Joshua Redman og med en rekke egne prosjekter
og utgivelser under eget navn både Blue Note og ECM. Nå er han tilbake
på Blue Note og har fått med seg sjølvaste sjefen Don Was i
produsentstolen.

Fint band

Little Big er en fin kohort der David Ginyard, Jr. spiller elbass,
sør-koreanske Jongkuk Kim, som dukker opp over alt om dagen, trakterer
trommer og perkusjon og Greg Tuohey spiller gitar. Parks er
hovedkomponisten, og spiller allehånde tangenter, men både Ginyard og
Tuohey bidrar også på det området og er med på å understreke at dette
langt i fra er noen soloutflukt.

Sjøl om det er flere om beinet på skrivesida, så er det en solid
felles retning i uttrykket. De fire langt framskredne herrene vil gi
oss tøff, melodisk fusionmusikk anno 2024. Det betyr musikk et godt
stykke unna vestkystuttrykket som Dave Grusin & Co blei kjent for for
noen tiår siden – dette er i mine ører mye hippere og mindre polert.

Til tross for at dette er bra på mange vis, så blir det litt for
ufarlig for meg. Det er for lite som provoserer og beveger enkelt og
greit – det flyter litt for lett forbi.

Aaron Parks
«Little Big III»
Blue Note/Universal

Spennende stemninger

Ole Jørn Myklebust og Georg Buljo har spilt sentrale roller på mange
steder i norsk musikkliv. Nå tar de forholdet sitt et steg videre.

Ole Jørn Myklebust og Georg Buljo gir oss noe vi trenger. Foto: Nina Holtan

Ole Jørn Myklebust, som her spiller trompet, xaphoon – som låter som
en saksofon, world stick som spilles på med spisepinner, tangenter,
elektronikk samt vokal, og Georg Buljo på gitar, joik, perkusjon,
tangenter og elektronikk, har mange års fartstid sammen i Mari Boines
univers. Desssuten har Buljo gjort mye for film og scene og jobba med
personligheter som Tore Brunborg og Nils Økland.

Myklebust har gjort flere soloalbum innen både jazz- og visesjangeren
og har bidratt mye og ofte til artister som Jonas Fjeld, Ingrid Olava
og Unni Wilhelmsen både som musiker og produsent.

Kan hverandre

Moai betyr vi to på samisk og at det er to musikanter med veldig mange
felles referanser og svært mye å snakke om som møttes til et kreativt
verksted som varte i to dager, hersker det svært liten tvil om.

Empatien ligger i tjukke lag utenpå hele møtet som har henta
hemningsløst med inspirasjon fra både samisk musikk, nordisk
tradisjonsmusikk og jazz og krydra det med arabiske toneganger og
klanger. Om noen får en idé om at dette låter annerledes enn alt annet
som har vederfaret eders sinn, så stemmer det på en prikk.

Unike stemmer

Ole Jørn Myklebust og Georg Buljo er utstyrt med høyst personlige og
varme stemmer som klinger nydelig sammen. De tar seg tid til å la
ideene få utvikle seg i akkurat det tempoet de ber om og det betyr
igjen at det er en ro over musikken og uttrykket som gjør godt ikke
minst i disse dager og tider. Ole Jørn Myklebust og Georg Buljo gir
oss enkelt og greit noe vi trenger og som vi har godt av.

Ole Jørn Myklebust & Georg Buljo
«MOAI»
Duippidit

Over sjø og land

Møtet mellom dansk-norske Mette Rasmussen og amerikanske Ches Smith og
Craig Taborn kommer nok som en stor overraskelse på mange. De har
åpenbart mye å snakke om.

Craig Taborn, Ches Smith og Mette Rasmussen har all grunn til å smile. Foto: Peter Gannushkin

Den danske altsaksofonisten Mette Rasmussen har gjort trøndersk
nordmann av seg etter at jazzlinja i Trondheim var avgjørende for at
hun satte snuten nordover. Der trivdes hun så godt at hun har blitt
værende ved Nidelvens bredd. Det har imidlertid ikke satt noen
begrensninger på hennes virke – heller tvert i mot. Rasmussen har
markert seg kraftig både nasjonalt og internasjonalt med sin ganske så
frie tilnærming og i stadig større grad har også musikere på denne
andre sida av dammen fått ørene opp for den usedvanlig ekspressive
Rasmussen.

Møter

De New York-baserte musikerne Ches Smith (trommer) og Craig Taborn
(piano) har jobba mye sammen siden 2009. Rasmussen og Taborn har satt
hverandre stevne både som duo og i andre smågrupper i 20 år, men som
trio møttes de først til noen jobber i USA i 2016. Det frista
tydeligvis til videre utforsking og for to år siden gikk de i studio i
Brooklyn, New York.

Fritt frem

Dette er jo tre musikanter med høyst personlige stemmer og ingen har
noe som helst behov for å tilrane seg rampelyset på bekostning av de
to andre. Vi blir invitert til å bli med på sju totalt frie utflukter
og det låter helt spesielt av dette bassløse samfunnet der lytting og
dynamikk er viktige ingredienser.

I mine ører er dette frijazz på svært høyt nivå med masse energi og
spesielt hyggelig er det jo at “vår egen” Mette Rasmussen har blitt en
integrert del av det amerikanske toppsjiktet.

Weird of Mouth
«Weird of Mouth»
Otherly Love Records/otherlylove.net

Storslagent fra ikonet

Mari Boine – bare navnet vekker ærefrykt. Etter å ha fulgt hennes
livsløp og karriere gjennom flere tiår tør jeg hevde at hun aldri har
vært bedre enn akkurat nå.

Det er en styrke både i blikket og musikken til Mari Boine som er unik.

Mari Boine (68) har smått om senn blitt ei god voksen dame. Etter å ha
vært på konsert med henne nylig, blei jeg funderende på hvilken enorm
utvikling hun har vært gjennom. Fra en noe forsiktig, stille og
beskjeden Boine for noen tiår siden, til en utadvendt og trygg artist
og kvinne som vet at hun har noe sterkt, flott og viktig å melde.
Plata hun har promotert og reist med i høst, noe hun fortsetter med
over nyttår, er et glitrende eksempel på alt dette.

Oppgjør

På denne vakre dobbelt-vinylen, med et coverdesign som står i samme
kvalitetsstil som musikken, så tar Boine på mange vis et oppgjør med
sin strengt pietistiske og religiøse oppvekst. Den har sjølsagt prega
henne i stor grad, men med en enorm styrke har hun skapt et eget liv
på tross av alt dette og “Alva” kan sikkert på mange vis sees på som
det endelige oppgjøret med dette åket.

Mari Boine har skrevet alle tekstene, bortsett fra to spor med tekster
av henholdsvis Nils Aslak Valkeapää og Rawdna Carina Eira/Ella Marie
Hætta Isaksen – sistnevnte synger også duett med mor, og all musikken,
ofte med hjelp av eller flere av bandmedlemme sine. For alle som ikke
er like sterk i samisk som meg, så er det greit å vite at alle
tekstene er oversatt til engelsk på vinylomslagene.

Sterkt team

Med sjelsfrende, elbassist og produsent Svein Schultz i spissen for
laget som også er med Boine live og som består av Gunnar Augland på
trommer og perkusjon, Stein Austrud på tangenter og Georg Buljo og
Kristian Svalestad Olstad på gitarer – en kruttsterk kohort, så har
Boine & Co skapt et lydlandskap så unikt, så fascinerende, så
suggererende og så spennende som vel tenkelig.

Mari Boine er enkelt og greit en retningiver og en artist i
verdensklasse anno 2024.

Mari Boine
«Alva»
By Norse Music/bynorse.com

Ikke mi greie

Da har jeg bestemt meg for å gi saksofonisten Kirk Whalum en ny
sjanse, men heller ikke nå blir det oss, gitt.

Kirk Whalum er flink – for flink for meg.

Kirk Whalum (66) har helt siden midten av 80-åra vært en sentral
skikkelse i skjæringspunktet mellom smooth jazz, pop, r&b og gospel.
Han har samarbeida med alt og alle fra Whitney Houston til Quincy
Jones, Michael McDonald og Luther Vandross. Man trenger ikke å være
spesielt langt framskreden i musikalsk matte for å kunne legge sammen
hvor Whalum befinner seg hen i landskapet med disse musikalske
referansene. I tillegg har han også gitt ut et bortimot 30-talls album
under eget navn og nyter enorm popularitet i de smoothe kretser verden
rundt.

Nytt forsøk

Jeg har med ujevne mellomrom besøkt Whalums musikk opp gjennom åra,
men han, eller kanskje rettere sagt uttrykket, har ikke greid å snakke
til meg. Det gjør det dessverre fortsatt ikke.

For meg blir det enkelt og greit for glatt – musikken beveger meg rett
og slett ikke. For det det skal være så er det for all del bra –
veldig bra også, men det blir altså for pent, polert og for produsert
for mitt mottaksapparat.

Kirk Whalum
«Epic Cool»
Mack Avenue Records/mackavenue.com

Vakre og viktige vuggesanger

Sangeren og forskeren Lisa Bonnár Stjernø har skapt et lite smykke av
ei plate med elleve av våre mest kjente vuggesanger. Strålende
reisefølge fra to av våre beste jazzmusikere skader heller ikke.

Lisa Bonnár Stjernø har laga et lite smykke av ei plate.

For ti år siden fullførte Lisa Bonnár Stjernø sin doktorgrad om
vuggesangenes betydning. Fascinasjonen for disse tidløse sangene, som
vi alle har et eller annet forhold til, har heldigvis ikke forlatt
henne og her gir hun oss sine inderlig tolkninger av noen av sine
favoritter.

Ro

Formålet med disse sangene er jo at de minste skal finne ro og få den
søvnen både de og kanskje opphavet iike minst fortjener og i alle fall
trenger. Måten Bonnár Stjernø foredrar “Eg veit ei lita jente”, “Den
fyrste song”, “Vi skal ikkje sova bort sumarnatta”, “Blåmann,
blåmann”, “So, ro” og de andre klassikerene på, forteller oss at dette
materialet har hun kommet godt under huden på og dermed har et ekte og
personlig forhold til.

Flott assistanse

Noe forteller meg at Bonnár Stjernø med si fine og ujålete stemme
kunne ha gjort dette aleine. Likevel er valget hun har gjort med å
invitere med seg kremgutta fra Innlandet, hvor hun sjøl også kommer
fra, Sigurd Hole på bass og Andreas Ulvo på piano et særdeles klokt
valg. Disse langt framskredne empatikerne kler sangene på et nydelig
vis og løfter dem på et nedstemt vis til der de hører hjemme.

Lisa Bonnár Stjernø har tatt vare på en viktig del av kulturarva vår.

Lisa Bonnár Stjernø
«Mellom liv og drøm»
LBC/Voicetrotter

Endelig!

Det tok si tid før singer-songwriteren og gitaristen Raul Midón sine
veier skulle krysse mine. Alt for lenge skulle det vise seg.

Raul Midón er bra – veldig bra.

Raul Midón har i løpet av sine 58 år på Tellus jobba med størrelser
som Bill Withers, Herbie Hancock, Sting, Terence Blanchard og Dianne
Reeves. Det sier en hel del om på hvilket nivå den blinde artisten
befinner seg. Til tross for det så har jeg altså makta å unngå dusinet
med plater han frem til nå har laga under eget navn siden 1999. Nå var
det med andre ord på høy tid at jeg skulle få brukt kvalitetstid
sammen med Midón fra New Mexico, USA.

Blind

Det finnes en rekke artister som til tross for at de mangler
synssansen har skapt seg ei stor musikalsk karriere. Det hevdes at de
andre sansene er tilsvarende forsterka på grunn av at synet er
fraværende. Ray Charles og Stevie Wonder er kanskje de beste
eksemplene og det er på mange måter i den løypa vi finner Midón også.

Som Wonder så er han en glitrende låtskriver. Midón er også en
fremragende gitarist og sanger og trakterer både bass og trommer på et
nivå godt over gjennomsnittet.

Sjangersprengende

Midón har ei stemme som fra tid til annen kan minne om Michael
McDonald – sofistikert og groovy med andre ord. Når så Midón sjøl
kaller sin musikalske gumbo for en miks mellom smooth-folk, alt-pop og
jazz så er det lett å skjønne at det ikke er så lett å båssette han.
Og hvorfor i alle verdens dage skal vi det?

Raul Midón er enkelt og greit en strålende musiker og sanger som skal
og bør nytes for akkurat det. Varmt, herlig og djupt personlig.

Raul Midón
«Lost & Found»
ReKondite ReKords/raulmidon.com

Fest setebeltene

Hvis det er behov for aldri så lite motgift til all den vakre
julemusikken, så kan Ragnarök Trio være svaret på dine bønner.

Thorkell Ragnar Grétarsson i sentrum for Ragnarök Trio.

Den 27 år gamle/unge islandske gitaristen, komponisten og bandlederen
Thorkell Ragnar Grétarsson studerer for tiden på Norge Musikkhøgskole
i Oslo. På veien har han også studert i Nederland, nærmere bestemt
Rotterdam. Der satt han like godt sammen Ragnarök Trio med
trommeslageren Jens Meijer og saksofonisten Jesse Schilderink. Det har
ført til heftige saker!

Dommedag

Ragnarök – ragnarokk på norsk – Trio har en klar og tydelig visjon.
Det er et tøft og kompromissløst budskap de har å melde og de blir
neppe sure om noen kaller det dommedagsjazz. Her hentes utvilsomt
impulser fra både punk, rock og frijazz. Med masse energi i potten
blir det et herlig øs av det.

Empati

De tre edsvorne menn, som er meget dyktige instrumentalister, har
tydeligvis funnet sammen i et felles uttrykk. Der er det fullt trøkk,
men tidvis nedpå også, og herlig fremdrift i ei innspilling der de tre
befant seg i samme rom og der det stort var ett take som gjaldt.

Tøffe sakker og motgift som garantert virker mot julemusikken.

Ragnarök Trio
«Prepare To Die»
Fjordgata Records/fjordgatarecords.bandcamp.com