Sjeldent talent

Det er bare noen måneder siden jeg fikk møte Martin Nodeland og hans “Debut”. Mer eller mindre samtidig har han tatt nye store steg med et svært ambisiøst prosjekt

Martin Nodeland har noe helt eget – allerede.

Det tok kun kort tid etter å ha tilbragt kvalitetstid sammen med “Debut” å slå fast at gitaristen og bandlederen Martin Nodeland (27) hadde noe spesielt på hjertet. Der hadde han med seg kvartetten bestående av Martin Sandvik Gjerde på piano, Alexander Hoholm på bass og Raymond Storaunet Lavik på trommer – meget lovende musikanter Nodeland hadde møtt på Musikkhøgskolen vil jeg anta, samt den amerikanske altsaksofonisten Will Vinson som gjest. Før NMH hadde Nodeland lagt grunnlaget på det spennende laboratoriet ved Sandefjord videregående skole der blant andre Hans Mathisen gjør en framifrå jobb.

Med “Origins” forteller Nodeland oss at han er en komponist og arrangør av svært høy byrd også. Kjernekvartetten er fortsatt med, men her møter vi en rekke andre også. En strykekvartett med Jørgen Krøger Mathisen i spissen, trompeteren Simen Kiil Halvorsen, gitaristen og effektmakeren Arne Martin Nybo og saksofonisten Rastko Obradovic, er med på å utvikle dette til et verk som Nodeland kan skue tilbake til i mange år fremover og uten blygsel kunne slå fast at dette var faktisk både veldig ambisiøst, veldig spennende, veldig originalt og veldig bra.

Martin Nodeland har omgitt seg med mange spennende talenter.

“Origins” er melodiøst, men samtidig komplekst og utfordrende både for de medvirkende og for oss på mottakerplass. Nodeland har garantert hatt akkurat de inviterte musikantene i bakhodet når musikken har blitt unnfanga og alle får tid og rom til å fortelle oss hva de har å bringe til torgs. Det er ikke småtterier – her er det solister som allerede på et tidlig stadium i karriera si har kommet veldig langt. Vi snakker om et lytte- og modenhetsnivå som skulle tilsi at de har levd relativt mye lenger enn vi får inntrykk av gjennom dåpsattesten. Det oppleves nesten litt urettferdig å dra frem noen denne gangen, men det Kiil Halvorsen, Krøger Mathisen – nok ei grein på det enorme Mathisen-treet fra Sandefjord, Obradovic fra Serbia, men med studietid i Oslo og ikke minst Nodeland serverer her, er av meget solid klasse.

Det er en dynamikk, en rytmisk spenning og en framdrift i dette verket som gjør at Martin Nodeland forteller oss at han kommer til å spille ei viktig rolle i norsk jazzliv i mange tiår fremover.

Martin Nodeland
Origins
Smeik/smeik.no

Hvilken kunstner!

Danske Carsten Dahl har vist at han er en unik formidler på så mange vis. Sjelden eller aldri har han vist det så inderlig som på “Mirrors Within”.

Carsten Dahl omgitt av Stefan Pasborg og Nils Bo Davidsen – hvilken trio.

Her til lands har vi hatt gleden av å oppleve pianisten Carsten Dahl (53) en rekke ganger – ikke minst sammen med Arild Andersen. Hver eneste gang har Dahl fortalt oss at han har noe helt unikt å by på gjennom sitt ekspressive og høyst personlige uttrykk.

Uansett om det er i andres band, med et repertoar der for eksempel Keith Jarretts musikk blir hylla eller som her, der spontant komponert musikk, blir servert på et høyst fascinerende vis, så er Dahl alltid en musikalsk veiviser som tar oss med til steder som er ustanselig spennende og tidligere uoppdagede.

Denne gangen har Dahl og hans faste trio bestående av bassisten Nils Bo Davidsen og trommeslageren Stefan Pasborg, som har legenden Alex Riel som gudfar for sikkerhets skyld, gått i studio med følgende klare avtale: ikke et ord skulle sies underveis.

Alt var første take og alt var improvisert der og da – spontant komponert med andre ord.. De to unntaka var “låter” der Dahl hadde rabla ned noen akkorder i studio.

Som en av Dahls store mentorer Keith Jarrett ofte gjorde også, så blei ting unnfanga spontant. Som hos Jarrett så låter det svært ofte som det er låter som er gjennomkomponert i god tid før innspilling.

Dette dreier seg om tre svært langt framskredne herrer som fører eleverte samtaler og der lyttekapasiteten er av typen uovertruffen. Låtene er fra vel tre til vel åtte minutter og når de tre ikke har mer på hjertet, ja så slutter de. Vi snakker musikalsk og personlig empati på et inderlig nivå – Carsten Dahl Trinity hører hjemme helt der oppe.

PS Dahl er også en glitrende billedkunstner med en rekke utstillinger bak seg og han står også for coverbildet.

Carsten Dahl Trinity
Mirrors Within
Storyville Records/MusikkLosen

Over alle grenser

Saksofonisten, klarinettisten, komponisten, arrangøren og bandlederen Shannon Mowday har tatt mange og store steg. Noen geografiske og noen musikalske og ofte henger de sammen.

Shannon Mowday omgitt av Helge Lien, Erik Nylander og Johannes Eick – strålende. Foto: C.-F. Wesenberg

Shannon Mowday (45) er født og oppvokst i Cape Town, Sør-Afrika. Som kjent er herrens veier, og sikkert også diverse andres også, uransakelige og Mowday tok like godt turen så langt unna utgangspunktet som vel mulig og havna altså her oppe ved Nordpolen. Det skal vi være veldig glade for.

Mine første møter med Mowday, i alle hovedsak som barytonsaksofonist, var med “storbandet” Denada. For ikke lenge siden møtte jeg henne som komponist, arrangør og leder for ungdomsstorbandet AOJO med noen av de mest lovende unge stemmene i Akershus og Oslo. Alt har vært imponerende.

Likevel er denne debuten under eget navn med egne låter og egen kvartett den beste bekreftelsen på hvilken kapasitet Mowday er i besittelse av på de fleste områder.

Hun har tatt med seg sine sør-afrikanske røtter og inkorporert impulser fra det norske/nordiske universet hun har vært en del av i mange år nå. Til sammen har det blitt et rytmisk og melodisk spennende, vakkert og utfordrende fundament som hun, ikledd enten alt- eller barytonsaksofon eller konta alt klarinett, utforsker og personliggjør på beste vis.

Når hun så har med seg et topplag bestående av Johannes Eick på bass, Helge Lien på piano og Erik Nylander på trommer, så er reisefølget det beste hun kunne fått i den prisklassen. Både kollektivt og individuelt er disse tre i stand til å tilføre Mowdays låter mye og de fire stortrives åpenbart i hverandres selskap og i dette universet. Dette er musikk som lyser opp og inspirerer i mørke tider.

Shannon Mowday & Lila
The Land In-Between
Jazzland Recordings/Musikkoperatørene

For en fest!

Siden 1999 har Eric Clapton arrangert seks Crossroads Guitar Festival til inntekt for en rehabinstitusjon på Antigua som han tok initiativet til og som han har hatt svært god nytte av personlig også. Nå får vi bli med på den foreløpig siste.

For en fest det blei i Dallas, Texas høsten 2019.

Eric Clapton, en av verdens mest unike og hippeste gitarister uansett sjanger, har aldri lagt skjul på at han har slitt med heftige ytre stimuli-problemer. Han har heldigvis greid å gjøre noe med det og ikke bare for en egen del. Crossroads-initiativet har hjulpet mange med store rusproblemer og to utsolgte hus i gigantiske American Airlines Arena i Dallas samt salg av cder og dvder, har definitivt ikke skada heller.

Jeg har blitt utstyrt med dvd-versjonen og bortimot fire timer sammen med noen av hans beste gitarvenner er en perfekt måte å tilbringe bortimot fire timer på i denne lockdown-perioden.

Clapton har samla kjente som ukjente, for meg i alle fall, gitarister fra både nær og fjern. Det har blitt til en sjelden fest dog uten at en eneste merkestein blir flytta på. Det er da heller ikke meininga. Her skal det være stor hygge og du verden som de har lykkes med det.

Jeff Beck, Sheryl Crow, Gary Clark, Jr., Peter Frampton, Vince Gill, Buddy Guy, Los Lobos, John Mayer, Kurt Rosenwinkel, Bonnie Raitt og Tedeschi Trucks Band er bare noen av de mest kjente som åpenbart stortrivdes disse to septemberkveldene for godt og vel et år siden i Dallas. Det betyr stor sjangermessig spredning – noe for de fleste smaker med andre ord.

Jeg har hygga meg fælt med disse fire timene og kommer garantert til å plukke den fram igjen mange ganger – også etter at lockdownen er over. Det skader heller ikke at Clapton, som sjøl bidrar med noen av sine aller største hits, har med seg Nathan East og Steve Gadd i kompet. Hippere blir det liksom ikke.

Måtte det hersens viruset forsvinne, men måtte Clapton fortsette å lage Crossroads-festivaler! I mellomtida er det mulig å hygge seg med 2019-utgava – mange ganger.

Eric Clapton´s Crossroads Guitar Festival 2019
Rhino/Warner Music

For en spellemann!

Hvis du vil gi jeg deg sjøl påfyll fra en helt unik spellemann som trakterer hva det enn måtte være, så er Magnus Wiik svaret på dine bønner.

Magnus Wiik har all grunn til å være fornøyd med de to platene sine.

Noen, men alt for få, har hørt Magnus Wiik (36) i band som Julie & The New Favorites, Open String Department og Haley´s Comet. De som har gjort det har mer enn ant at i Wiik finnes det et helt spesielt talent. All den bekreftelse man måtte ønske seg får vi på disse to soloskivene.

Wiik kommer fra Trondheim og hadde gitar som hovedinstrument på jazzlinja i Stiftsstaden. Noe forteller meg at han sikkert er en framifrå jazzgitarist også, men tidlig på 2000-tallet falt han i den irske musikkgryta og veien videre til bluegrass var heller ikke lang.

Etter hvert har det blitt flere turer over there og bluegrassmusikken er fundamentet for mye av det vi får være med på her. Ikke nok med at det er tradisjonsmusikk som er basisen; Wiik og hans canadiske samboer, felespilleren Laura Ellestad, har flytta til folkemusikkbygda Rauland!

Mange musikanter rusler nok rundt med en drøm om å lage soloskive en eller annen gang i løpet av karriera si. Slik var det også for Wiik og han slo like godt til med to i samme slengen!

Innspilt i hjemmestudioet i Rauland møter Wiik oss med sangstemma si samt – hold eder fast: gitarer, banjo, dobro, mandolin, fele, cello, bass, irsk fløyte, piano, elpiano og orgel!!! Om det noen gang har vært snakk om one man band så må det vel være The Magnus Wiik Band.

På “Trad” er det folkemelodier som ligger i bånn pluss Tigran Hamasyans “Vardavar” og Black Sabbaths “War Pigs”, mens på “Rad” – forkortelse for radical – er det nytt og originalt materiale skrevet av Wiik – både tekst og melodi.

Bluegrass er som nevnt utgangspunktet for ekskursjonene til denne fantastiske instrumentalisten, men at han har hørt på både bulgarsk og irsk folkemusikk og heller ikke har glemt sine jazzrøtter, skinner også gjennom og det skader på ingen måte.

Øystein Sunde sjøsatte på mange vis denne musikalske skuta her til lands. Stian Carstensen har tatt den videre og nå har Magnus Wiik vist seg å være en svært verdig arvtaker og forlenger. Herlig!

Magnus Wiik
Rad
Just For The Records/Musikkoperatørene

 

Magnus Wiik
Trad
Just For The Records/Musikkoperatørene

En av de mest spennende

Den engelske pianisten og komponisten Alexander Hawkins har gjennom sin fire utgivelser på det sveitsiske kvalitetsselskapet Intakt Records fortalt oss at han er en av jazzverdenens mest interessante nye stemmer.

Alexander Hawkins og Evan Parker – giganter fra forskjellige generasjoner.

Mine tidligere møter med Hawkins (39), har vært i solo, duo og kvartettsammenheng. Nå møter vi han i en helt annen setting og ikke overraskende så viser Hawkins oss at han mestrer det også – både som pianist og ikke minst som komponist.

Hawkins er en modernist, men som har med seg hele jazzhistoria, og vel så det, inn i musikken og uttrykket sitt. Her møter vi han i en av de største utfordringene hans noensinne vil jeg tro.

Musikken er skrevet på bestilling fra enten BBC Radio 3 eller fra samtidsgruppa Riot Ensemble – ei gruppe samtidsmusikere bestående av to fiolinister, en bratsjist, en cellist og en bassist. De får møte ti jazzmusikere av høy byrd og med stilskaperen Evan Parker (76) som tidvis solist med sin umiskjennelige sopransaksofontone og uttrykk.

I utgangspunktet var musikken, som består av seks satser, skrevet for Riot Ensemble pluss Hawkins og Parker, men i forbindelse med denne innspillinga er altså jazzmusikerne inkludert og det skaper et flott og totalt annerledes møte mellom musikere som er vant med notert musikk og improvisatorer.

Er det samtidsmusikk eller er det jazz Hawkins har skrevet og får formidla? Svaret er ja og det er det som gjør “Togetherness Music” så fascinerende. Alexander Hawkins har skapt musikk der grenser viskes ut og der man blir utfordra på et vis jeg ikke kan huske å ha blitt utfordra på tidligere.

Alexander Hawkins er en viktig musikant og komponist allerede og han kommer til å bli det i enda større grad i åra som kommer.

Alexander Hawkins
Togetherness Music
Intakt Records/intaktrec.ch

Flott ny stemme

Emilie Lidsheim er vokalist, fiolinist, bratsjist, låtskriver, komponist og historieforteller. Hun gjør alt nesten like bra.

Emilie Lidsheim har mye spennende å melde.

Hvem har spilt fiolin/bratsj med a-ha? Det er av typen tunge og nerdete quiz-spørsmål, men rett svar kunne definitivt ha vært Emilie Lidsheim (32). Hun har spilt med mangt og mye ellers også: det klassiske ensemblet Ensemble Allegria, KORK, Odd Nordstoga, No 4 og verdensmusikk/jazzbandet Matona´s Afdhal Group. Dette mer enn antyder at det er en usedvanlig allsidig musikant vi har med å gjøre og nå debuterer hun under eget navn med ei veldig spennende og utvida viseplate.

Mitt første møte med Lidsheim var Matona´s Afdhal Group, men jeg ante ikke at det lå en spennende visekunstner der av den grunn. Nå viser det seg at hun har en far som er visesanger, Karl Heldal, og en av hans låter har også funnet veien til “Gap”.

Det låtskriveren Lidsheim gjør her er å fortelle personlige, men likevel allmenngyldige historier om de store spørsmåla: klimakamp, møter på diverse nivå og forskjeller/urettferdighet som vi alle kjenner på om vi vil eller ikke.

Når hun så har fått med seg sjølvaste Morten Qvenild både som produsent og tangentist, Stian A. E. Andersen på bass og Ivar Myrset Asheim på trommer – framifrå jazzmusikere som stortrives i alle slags sjangre – så har dørene åpna seg for et musikalsk univers som har alt fra både klassisk musikk, jazz, pop og visesjangeren i seg. Emilie Lidsheim har enkelt og greit skapt noe ganske så unikt – hun har begynt på ei lang, lang reise som det skal bli spennende å følge.

Emilie Lidsheim har ei fin og inviterende stemme – jeg tror på henne. Alle låtene er ikke like bra eller minneverdige, men som fundament for ei karriere i startgropa så holder det i lange baner.

PS I fire år har jeg avslutta mine anmeldelser med et ønske om at Trump må avsettes så raskt som mulig. I dag har dagen kommet. Nå er det å håpe at verden nærmer seg en normal igjen på alle slags vis.

Emilie Lidsheim
Gap
Øra Fonogram/Musikkoperatørene

For en musikant!

Lionel Loueke fra det lille landet Benin i Afrika har tatt jazzverdenen med storm. Det er fullt forståelig.

Lionel Loueke er en musikant med helt spesielle kvaliteter.

Gitaristen, komponisten og sangeren Lionel Loueke (47) blei oppdaga av dommerne Herbie Hancock, Terence Blanchard og Wayne Shorter i forbindelse med en audition til Thelonious Monk Institute i 2001. Resten er, som det heter, historie.

Siden den gang har den spesielle stemma vært en viktig bidragsyter på enten plater og/eller turnerer med blant andre alle de nevnte dommerne, Charlie Haden, Angelique Kidjo, Cassandra Wilson, Sting og Santana. Loueke er blant dem det tar et hundredel av et sekund å kjenne igjen – han har utvikla si egen stemme. Allerede i 2005 spurte Hancock om Loueke ville være med i bandet hans og det er han fortsatt over 15 år seinere.

Det hersker altså ikke noen tvil om at det er stor gjensidig beundring mellom mentor Hancock og den unike læresveinen Loueke. Han er en unik musikant som tar gitaren til et helt nytt sted og hans uttrykk, der han ofte synger i en annen taktart enn han spiller, og der hans bruk av kroppen som perkusjonsinstrument og helt personlige bruk av effektpedaler, gjør at Loueke enkelt og greit er en nyskaper som det alltid er like spennende å møte.

Her om dagen hørte og så jeg et YouTube-opptak der Loueke hylla Jaco Pastorius på gitar. Sjølsagt fikk han det til å låte nesten som bass-Pastorius, men med med sitt eget helt spesielle bumerke sjølsagt. På “HH”, som sjølsagt er en hyllest av Hancock, skjer mye av det samme.

Loueke tar for seg ti av sjefens låter, blant annet hitene “Cantaloupe Island”, “Dolphin Dance”, “Watermelon Man”, “Rockit” og “Speak Like a Child” samt to egne låter, blant annet den “omvendte” “Voyage Maiden”.

Sjøl om dette er til dels kjente låter, så skal jeg love at det låter ganske så forskjellig fra alle andre tidligere versjoner. Loueke er mutters aleine, men låter ofte som et fullt band. Dessuten er og har Loueke dette helt spesielle som alle jazzmusikere er ute etter: den unike stemma. Han har med seg sin afrikanske oppvekst som han har fusjonert med et moderne jazzspråk. Det har ført til en hyllest Herbie Hancock verdig.

 

Lionel Loueke og Kevin Hays – du verden som de utfyller hverandre.

Første gang jeg hørte Loueke live var på ei lita scene under Moldejazz sammen med en trio med studiekamerater fra Berklee. Det er en trio som fortsatt holder sammen, men Loueke er ettertrakta nesten over alt ellers også.

Derfor passer det godt å hente fram et duosamarbeid som har blitt liggende på vent alt for lenge. Hvor lenge Loueke og den amerikanske pianisten Kevin Hays har lekt sammen vet jeg ikke, men det høres i alle fall ut som om det er to sjelsfrender som nesten framstår med ei stemme.

Med et repertoar der de har skrevet halvparten hver, tar de oss med på en lyrisk og melodisk ekskursjon av typen der den ene begynner setninga og der den andre avslutter den slik sjelsfrender gjør.

Skiva blei opprinnelig utgitt på et lite fransk selskap i 2017, men har nå blitt remastra og tre nye låter har blitt plussa på. Det har i alle fall blitt et duomøte av sjeldent kaliber som er nok en bekreftelse på at Loueke er noe helt for seg sjøl. Kevin Hays står på ingen måte bak i køa han heller – en fantastisk pianist som også har hørt mye på Herbie Hancock vil jeg tro.

PS Da er det én dag igjen før Trump er ute av Det hvite hus. Tida kan ikke gå fort nok.

Lionel Loueke
HH
Edition Records/Border Music
Kevin Hays & Lionel Loueke
Hope
Edition Records/Border Music

Endelig til overflata

Trioer bestående av to gitarer samt obo og engelsk horn dukker ikke opp hver dag. Det låter akkurat så originalt og spennende som det fristes med. Og ikke nok med det….

Håvard Caspersen, Håkon Storm og Jan Wiese gir oss noe helt unikt.

De som er utstyrt med bra hukommelse husker den fine skiva “Wiese-Wøllo-Waring” som så dagens lys på midten av 80-tallet og som blei gjenutgitt på Curling Legs i 2008. Den gangen var besetninga obo/engelsk horn, gitar og vibrafon. Det låt unikt og fascinerende og nå er altså “oppfølgeren” blant oss og låter minst like spennende.

Nok en gang er det oboist og hornist Wiese som har skrevet mesteparten av materialet. Som medskyldige denne gangen har han de to svært langt framskredne herrene Håvard Caspersen og Håkon Storm på ymse akustiske gitarer.

Det sier seg sjøl at dette lydlandskapet låter annerledes enn det aller meste som har vederfaret våre sinn. Det er usedvanlig vakkert, svært melodisk, veldig dynamisk og organisk og når de tre lyttende musikantene utfordrer og kler hverandre på et ypperlig vis, så har “Log House” blitt noe helt spesielt. Jovisst er det tre framifrå musikanter vi har med å gjøre, men det er likevel det kollektive uttrykket som tiltaler meg aller mest. Tøft, unikt og altså veldig annerledes.

 

Håvard Caspersen har svært mange strenger å spille på.

Da benytter jeg også anledninga til å plukke fram soloskiva til Håvard Caspersen sjøl om den har ligget til marinering ei god stund. Det kan meldes at den har tålt marineringsperioden på strålende vis. Caspersen (49) har i en årrekke vist seg som en glitrende og usedvanlig allsidig gitarist som har spilt med “alle” og som har bidratt til utallige teateroppsetninger og tv-sendinger.

Caspersen har likevel ikke streba nevneverdig etter rampelyset for egen del. Med denne skiva forteller han oss at han fortjener mye mer oppmerksomhet for egne kvaliteter enn han har fått til nå. Vi møter han i et rocka jazzlandskap eller et jazza rockeunivers og Caspersen trives uansett noe vederstyggelig. Her inviteres vi inn alt fra fullt rockeøs til typ Haden/Metheny nedpå- og reflekterende samtale mellom Berg og Caspersen til slutt – alt like smakfullt.

Når han så har fått toppassistanse fra fra folk som Frode Berg på bass, Stian Carstensen på trekkspill og Torstein Lofthus på trommer, så er det lett å legge sammen hvilket nivå vi befinner oss på. Skyhøyt med andre ord.

Begge disse utgivelsene finnes kun digitalt.

PS Da er det bare to dager før Trump-epoka er over. Måtte det gå for seg på et anstendig vis.

Jan Wiese – Håvard Caspersen – Håkon Storm
Log House
Curling Legs
Håvard Caspersen
On the 42nd Floor
Curling Legs

Lag på lag

Kunne det friste med litt portugisisk/nederlandsk/islandsk frijazz til
kaffen? Da er kvartetten In Layers svaret på alle dine bønner.

In Layers i fri utfoldelse. Foto: Nuno Martins

“Pliable” er bandets andre cd, men mitt første møte med de fire
herrene. Med de to portugiserne Marcelo dos Reis på gitar og Luís
Vicente på trompet, nederlandske Onno Govaert på trommer og islandske
Kristján Martinsson på piano, møter vi både ei instrumentering og en
musikk som er noe helt for seg sjøl.

Innspillinga er gjort på sjølvaste 17. mai i 2018 på klubb i Coimbra i
Portugal og at alle fire står oppgitt som komponister, kommer absolutt
ikke som noen overraskelse. Dette er nemlig akkurat så fritt og så
åpent som denne tradisjonen av europeisk frijazz skal være.

Hvordan denne kvartetten, på tvers av diverse landegrenser, har
oppstått, vet jeg ikke. Det som uansett er åpenbart er at disse fire
langt framskredne instrumentalistene har mange av de samme musikalske
idealene felles og at de stortrives i sitt felles laboratorium.

Jeg har en mistanke om at ikke en eneste avtale har blitt inngått før
de fire inntok scena. De seks “låtene” er alle samtaler med
forskjellige temperatur og innhold som utvikler seg og ender der de
ender gjennom intens lytting og kommunikasjon.

De fire, med hver sin unike stemme, kjenner hverandre godt – det hele
ender med latter både på scene og i sal – og tar både seg sjøl og oss
med til musikalske steder verken vi eller de sjøl har vært tidligere.
“Pliable” er en spennende utflukt for de som er utstyrt med åpne sinn.

PS Da er det bare noen dager igjen før Trump enten går frivillig eller
geleides ut av Det hvite hus. Måtte han skjermes fra å gjøre mer
ugagn.

In Layers
Pliable
FMR Records/fmr-records.com