Vakkert møte

Det ligger alltid i korta når Arve Henriksen er involvert – det blir et originalt og vakkert møte av det. Møtet med lyrikeren Kjartan Hatløy er intet unntak.

Arve Henriksen maler vakre bilder rundt Kjartan Hatløys dikt.

I mine ører er trompeteren, elektronikeren og stemmekunstneren Arve Henriksen en av de flotteste musikalske malerne jeg vet om. Stryningen har opp gjennom åra skapt sin egen helt personlige stemme og uansett hvilken setting han dukker opp i, så tar det bare et brøkdel av et sekund å slå fast at det er Arve Henriksen som er på ferde.

Henriksen er også en ustanselig søker – han søker hele tida ny inspirasjon og nye utfordringer. Møtet med lyrikeren Kjartan Hatløy fra Hyllestad i Sogn og Fjordane føyer seg dermed naturlig inn i Henriksens søken, sjøl om det kommer overraskende – i alle fall på meg.

Hatløy er et nytt navn for meg til tross for han debuterte allerede i 1996 og har et dusin diktsamlinger på CVen. Det sier definitivt mest om meg og min kunnskap om lyrikk, for dette treffet, der Hatløy sjøl les 20 av sine dikt, er av typen som frister meg til å finne ut mer om hans verden.

Vestlendingen Hatløy har åpenbart, som de aller fleste vestlendinger, et sterkt forhold til fjorden, havet, vannet. Det er derfra vi kommer vi som stammer derfra og det er uunngåelig at vi ikke er en del av det. Hatløy har satt bedre ord på dette forholdet enn de aller fleste og hans måte å lese sine egne dikt på, forteller oss hvor ekte og inderlig dette forholdet er.

Når så Henriksen på sin uforlignelige måte enten med sin trompet, stemme, samples eller elektronikk løfter dikta og formidlinga av dem opp til et nytt sted, så er det bare å legge seg bakover, lukke øynene og flytte inn i musikken og dikta.

På noen av spora bidrar også hardingfelespiller Erlend Apneseth og fru Anna Marie Friman og sønnene Max og Filip Friman-Henriksen med sine stemmer.

Arve Henriksen har nok en gang fortalt oss at han er en musikant og formidler på et helt spesielt nivå.

PS Dessuten mener jeg at Trump må avsettes snarest mulig.

Kjartan Hatløy – Arve Henriksen

Eg gjekk ned til denne fjorden

ArveMusic/barejazz.no

En herlig fredag!

Med Jan Akkerman, Maria Haukaas Mittet og Marit Sandvik serverte Bodø Jazz Open folket det de kunne ønske seg og vel så det på en skarve fredagskveld.

Jan Akkerman, Maria Haukaas Mittet og Marit Sandvik serverte høydepunkt på tett som hagl.

Alle foto: Henrik Dvergsdal

La oss like greit begynne der kvelden starta: den Tromsø-bosatte vokalisten og låtskriveren Marit Sandvik har i en årrekke vist seg å være både en initiativrik og dyktig musikant som får ting til å skje. Jeg har helt til nå bare fått anledning til å beundre Sandviks evner gjennom hjemmehøytalerne og med fasit i hånd hersker det ikke mye tvil om at jeg har gått glipp av en hel del.

I 2014 jobba hun tilfeldigvis med den italienske trommeslageren Maurizio Picchiò – den musikalske kjemien var umiddelbar og året etter var skiva "Travel" en realitet. Nå har flere gode krefter sørga for at det italienske kremlaget som er håndplukka av Picchiò også har kommet seg på turné i Norge og konserten i Bodø blei et fint bevis på hvilket grensesprengende språk jazz er.

I et landskap der varm, hardtswingende musikk med solide røtter i bopens verden, har Sandvik i stor grad skrevet både tekst og musikk, men har også fått god "hjelp" av folk som Jørn Øien og Tom Harrell. Hun synger flott og empatisk om temaer som betyr noe for henne – og for mange av oss – og hun fraserer og uttrykker seg i stor grad som en instrumentalist og det swinger av henne i alle slags tempi.

Trompeter og flügelhornist Fabrizio Bosso, tenor- og sopransaksofonist Maurizio Giammarco, bassist Raffaelo Pareti og pianist Eivind Valnes var alle kloke valg som reisefølge og Marit Sandvik viste oss på alle slags vis at popyndling og datter Dagny har veldig mye å slekte på.

Fire hvite italienere og to hvite nordlendinger – en herlig fusjon.

Bodø Big Band er intet mindre enn en institusjon etter å ha gitt byens befolkning mye glede i løpet av 40 år med kontinuerlig liv. Nåværende musikalsk leder Roger Johansen er åpenbart en mann for å ta det meget dyktige amatørstorbandet et steg videre, noe konserten med gjestevokalist Maria Haukaas Mittet var et ypperlig bevis på.

Haukaas Mittet har i en rekke sammenhenger vist oss sin voldsomme allsidighet og det overraska på ingen måte at hun både har en scenepersonlighet og stemme til å fronte et storband. Med et repertoar som spente over alt fra favoritten Natalie Cole, via fader Nat "King" Cole, til nasjonalskatten Terje Nilsens "Jorda" – "på Aker Brygge sitt et silkeslips og skryt mens jorda blør" – Haukaas Mittets Grand Prix-vinner "Hold On Be Strong", hennes egen låt "Mellom oss", Randy Crawford/Crusaders´ storhit "Street Life", før det hele blei avslutta med Lars Bremnes´ nydelige "Å kunne æ skrive".

Storbandet låt tett og fint og var ypperlig leda av Roger Johansen og Maria Haukaas Mittet skinte og storkoste seg. Det gjorde så avgjort publikum også.

Maria Haukaas Mittet med Bodø Big Band – en perfekt match.

Jan Akkerman (70), er som Øystein Sunde sier det, akkurat ferdig med 60-sonen. Etter tre-fire timers øvelse med sin faste trommeslager Marijn van den Berg, festivalsjef Jan Gunnar Hoff på tangenter og Per Mathisen på elbass, var han klar for sin andre konsert under Bodø Jazz Open – og denne gangen med strømgitar – et instrument jeg tror han føler seg aller mest hjemme med.

Foran en fullpakka og fortsatt andektig storsal på Scandic Havet var det Focus-repertoaret – hva ellers? – som stod på programmet. Akkerman har vært en av de store gitarheltene helt siden 70-tallet og det er hyggelig å kunne melde at han fortsatt har det.

Med låter som "Focus 2", "Focus 3", "Eruption", "Question and Answer" og ikke minst "Sylvia", låt de fire etterhvert som et band som hadde spilt sammen lenge og det var flere som måtte frem med lommetørkleet underveis – det var nok mange gamle minner som blei vekka til live.

Da gjenstår bare sjarmøretappen av Bodø Jazz Open og verken Torun Eriksen eller Earth Wind & Fire Experience kommer til å legge noen demper på noen som helst. Dessuten skinner sola over Børvasstindan – livet leker!

Jan Akkerman har det fortsatt – godt å høre.

En helt egen verden

Ayumi Tanaka, Johan Lindvall og Christian Wallumrød er tre av "våre" aller mest søkende pianister. Her møter vi dem sammen med hvert sitt flygel.

Lindvall, Tanaka og Wallumrød leter etter noe helt eget.

Japanske Ayumi Tanaka og svenske Johan Lindvall har begge flytta til Norge for å utvikle seg som musikanter og fordi de har vært tiltrukket av det som har skjedd i norsk musikkliv generelt og improvisert musikk spesielt de seineste åra. En av de største inspirasjonskildene deres vil ikke overraske meg om heter Christian Wallumrød. Her setter de altså hverandre stevne i en usedvanlig sjelden setting – tre flygeler og intet annet.

Christian Wallumrød har vi lært å kjenne helt siden Airamero på 90-tallet som en sjelden begavelse som hele tida har søkt langs egne spor. Han har aldri latt seg båssette og hver gang man åpner et nytt kapittel i boka hans, så veit man at det er forskjellig fra det forrige.

Når det gjelder Tanaka og Lindvall så har de begge i løpet av kort tid markert seg kraftig i flere settinger med høyst personlige vitnesbyrd. Tanaka ofte sammen med Christian Meaas Svendsen og det meget originale og spennende miljøet rundt Nakama Records. Lindvall har imponert med sin egen signatur i sitt eget band Torg og sammen med saksofonstjerneskuddet Mette Henriette.

Her har de altså satt seg fore å skape et eget samfunn med musikk skapt for og av tre flygeler, tre hjerner og seks hender. Dette er tre musikanter som er i stand til å komponere musikk på stedet og i nuet og tre av de sju "låtene" er unnfanga på det viset. De fire andre er skrevet av Lindvall.

De tre har ønska å utforske pianoets grenser ved hjelp av sine forskjellige erfaringer blant annet ved å stemme flygelene på spesielle måter og ved å benytte de dynamiske mulighetene til det fulle. Andre virkemidler er også tatt i bruk, men som når man skal omtale en kriminalroman så bør mye overlates til lytteren.

Det som i alle fall kan avsløres er at alt som skjer i løpet av de de rundt 35 minuttene er totalt originalt og langt bortenfor det meste man har hørt av pianomusikk tidligere. Det er åpent, løst, kontemplativt og egna til mye ettertanke.

PS Dessuten mener jeg at Trump må avsettes snarest mulig.

Tanaka Lindvall Wallumrød

3 Pianos

Nakama Records/digerdistro.no

Legenden i Focus

Bare navnet Jan Akkerman nevnes, så er det tusener av gitarnerder verden over som får vann i munnen. Nå er den blide nederlenderen i Bodø og han har absolutt ikke glemt gamle kunster. Dessuten fikk jeg en hyggelig overraskelse servert – av Christel Alsos.

Jan Akkerman – vi snakker legende!

Alle foto: Henrik Dvergsdal

Bodø Jazz Open er halvveis og Jan Gunnar Hoff & Co har makta å sette sammen et program som tiltaler både jazzfolket og de som befinner seg i ytterkanten reint smaksmessig, men som liker god musikk.

Gårsdagens starta med Jan Akkerman (70) – både i solotapning på sin akustiske gitar og i samspill med Odd-Arne Jacobsen. Med all respekt for Jacobsen, så dreide dette seg om Akkerman som gjennom sine bidrag til den nederlandske supergruppa Focus på begynnelsen av 70-tallet, etablerte seg helt i toppen blant verdens strømgitarister.

Tilfeldighetene førte til kontakt mellom Akkerman og Jacobsen for rundt 35 år siden, men så vidt jeg vet var denne konserten den første de har gjort i Norge noensinne. De "møttes" gjennom standardlåta "Nature Boy" for mange år siden og den spilte de nok en gang i Bodø.

Rytmisk og teknisk er Akkerman fortsatt helt der oppe og han briljerer også med et fingerspill få gjør han etter – i dag er det Focus-musikk som står på programmet med strømgitar og heftig norsk/nederlandsk komp. Det gledes!

Jan Akkerman sammen med sin gode venn Odd-Arne Jacobsen.

Christel Alsos – kom til sine egne og de tok vel i mot henne.

Christel Alsos er en låtskriver og vokalist som jeg bare hørt med ujevne mellomrom opp gjennom åra. Det skal jeg definitivt slutte med – med ujevne mellomrom altså. Fra nå av det skal det bli ofte. Alsos, fra Fauske ikke langt fra Bodø, starta like godt turneen på hjemmebane og flokken hennes tok veldig godt mot henne – noe annet skulle også tatt seg ut.

Med sin stille intensitet i et repertoar bestående av flotte låter henta fra store deler av hennes karriere, men med hovedvekt på materiale fra sin ferske CD, samla hun folket til bortimot andakt og hennes oppfordring om ikke å ta de store avgjørelsene om natta, blei ganske så sikkert fulgt – i alle fall ei stund.

Det er en nydelig atmosfære i hennes kvaliettspop med indie- og americanarøtter og når hun så omgir seg et a-lag bestående av Jonas Cambien på tangenter, Ivar Grydeland på gitarer, Erik Holm på trommer og Karl-Joakim Wisløff på bass – stort sett jazzfolk altså – og lydmaestro Geir Østensjø bak spakene, så låt det hele nydelig med Alsos´vakre og sterke stemme i et naturlig sentrum av lydbildet. Om jeg har fått meg en ny favoritt? Noe kan tyde på det gitt.

Christel Alsos med sitt strålende band.

En av nyskaperne

Den amerikanske pianisten og komponisten Craig Taborn er avgjort en av de viktigste nye stemmene over there.

Craig Taborn har noe helt eget å fare med.

Craig Taborn (46) fra Minneapolis har i stadig større grad stått fram som en av dem som er i stand til å tilføre amerikansk jazz noe nytt. Med "Daylight Ghosts" gir han oss sitt sjuende album under eget navn og det tredje for ECM. På sett og vis er dette det straighteste hittil, men Taborn kompromisser ikke på noen måte av den grunn.

Med et helt nytt band, for meg i alle fall, med The Bad Plus-trommeslageren Dave King, også han fra Minneapolis, som også spiller elektronisk perkusjon, akustisk- og elbassisten Chris Lightcap, som vi blant annet har hørt med Matt Wilsons band her hjemme og tenorsaksofonist og klarinettist Chris Speed, gir Taborn, som også trakterer elektronikk i tillegg til piano, oss åtte originalkomposisjoner og ei låt av ex Art Ensemble of Chicago-medlem Roscoe Mitchell.

Musikken er hele tida søkende, varm, melodisk og dynamisk spennende. Taborn er en moderne klangmester ved flygelet som vet å gi både seg sjøl, musikken og oss som lytter masse rom. Når han så har med seg lyttere som befinner seg på samme nivå som han sjøl, så blir dette en utflukt som det er en sann fryd å være med på.

Til sommeren får vi høre Taborn i duotapning med en annen av USAs store nye pianostjerner, Vijay Iyer, under Moldejazz der sistnevnte er Artist in Residence. Det blir garantert spennende. I mellomtida er det mer enn nok å hygge seg med på "Daylight Ghosts".

Craig Taborn

Dagligstue Ghosts

ECM/Grappa/Musikkoperatørene

Surrealistisk cruise

Den svenske forfatteren og journalisten Mats Strandberg tar oss med på et cruise mellom Stockholm og Åbo som aldri vil bli glemt – av de som kom hjem igjen.

Mats Strandberg elsker skrekk – det merkes.

Dette er mitt aller første møte med Mats Strandberg (40). Det er også et av mine sjeldne dykk inn i fantasysjangeren og la det være klart med en gang: det er ikke min favorittsjanger.

Når det er sagt så fyker de 600 sidene med "Fergen" unna på rekordtid. Det skal sjølsagt Strandberg ha all mulig slags ære for – han skriver godt og lett og han bringer leseren inn i historia på et elegant vis.

Det hele foregår altså i det lukkede rom – det er ikke noe sted å rømme fra ombord på "finskebåten" mellom Stockholm og Åbo. Strandberg presenterer oss raskt for et ganske stort persongalleri – faktisk så stort at det fra tid til annen kan være vanskelig å holde styr på alle sammen. For meg blir det en svakhet ved historia: det er for mange personer og for mange detaljer som blir bragt inn som egentlig ikke trengs for at storyen skal leve og utvikle seg.

Det hele begynner som en stille og rolig tur med en fullsatt båt – med alt og alle det fører med seg. Det er, for å gjøre det hele lettere for norske lesere, absolutt ikke ulikt danskebåten. Så skjer det ting i en rasende fart og sjøl om det er godt skrevet, så har jeg store problemer med å henge med.

Det kan godt hende at dette er mitt problem, men jeg sliter altså med sjangeren der realismen og voldsomheter i det som skjer ikke er tilstede. Jeg tror altså ikke at utenverdenen ikke blir oppmerksom på at et helt"samfunn", som en slik cruisebåt er, blir satt ut av spill i mange timer. Når det er bortimot er forutsetningen for at det skjer det som skjer ombord – og vi snakker ikke om et skarve drap eller to – og når andre forutsetninger også ligger et stykke utenfor mine realismegrenser, så er enkelt og greit ikke "Fergen" – og sjangeren – noe for meg.

Mats Strandberg

Fergen

Juritzen forlag

Eggum, Andersen og Reiersrud sørget for fest

Et av pianist Jan Gunnar Hoffs store hjertebarn er festivalen Bodø Jazz Open. Basert på åpningsdagen på en sjuende festivalen har den allerede funnet sin rettmessige plass.

Alle bilder: Henrik Dvergsdal

Det hevdes at hvert eneste veikryss i dette landet har sin egen festival. Så forbanna langt unna sannheten er det heller ikke. Alle har definitivt ikke livets rett, noe de også har funnet ut smått om senn. Bodø Jazz Open derimot virker som har funnet sin plass både repertoarmessig og tidsmessig. Folket har akkurat fått rista av seg jula, men det er likevel langt fram til sommer og sol – og Bodø/Glimt har rykka ned! Da gjør det godt med litt ekstra påfyll av livgivende musikk både innafor og like utenfor jazzsjangeren.

Det hele begynte med en dobbeltkonsert der først Jan Eggum på sin umiskjennelige måte tok oss gjennom et knippe av sine mest kjente – og noen ukjente – låter. Under mottoet av dur er du kommet til moll skal du bli lovte han publikum i den godt besatte Stormen kulturhus at her skulle det ikke bli mye gøy.

Så feil kan man/Eggum altså ta. Latteren eller rettere sagt humringa satt løst gjennom hele timen – Eggum vet med sin sjølironiske/sjølutleverende småprat akkurat hvilke knapper han skal trykke på og med "dårlige" ordspill som en gang var jeg LP, men nå er jeg singel, bandt han sammen alt fra "En konge stor", "Kor e alle helter hen?", "Ryktet forteller", "En natt forbi" til ei låt fra sin ferske Rio-utflukt- og innspilling.

Eggum var for kjip til å fly inn sitt Rio-band, som faktisk er legenden Gilberto Gils band, men avslutta derimot sammen med det strålende "storbandet" Denada i en forrykende versjon av "Heksedans". Du verden som Eggums musikk også kler slike settinger.

Denada hadde på ingen måte tatt turen til Bodø kun for å"kompe" Eggum på den ene låta. Publikum skulle nemlig få muligheten til å oppleve en gjenoppstandelse av det som skjedde på Kongsberg sist sommer der Denada hadde hyra inn en rekke arrangører til å ta for seg en del av den enorme skatten Arild Andersen har skapt – med Andersen sjøl som solist.

Den gang og nå fikk vi et tverrsnitt av hva Andersen har skrevet i løpet av sine rundt 50 år på scena og du verden for en produksjon han har gitt oss. I tillegg til mye gammelt og godt fikk vi også servert den nye suiten "Arinada". Bandet var nesten det samme som på Kongsberg, men vikarene Torstein Lofthus på trommer og André Roligheten på tenorsaksofon gjorde ikke bandet eller musikken noe dårligere for å si det slik.

Arild Andersen har kommet dit i livet at han nå reiser med honnørbillett på både trikk og buss, men hans livsbejaenhet og energi skulle tyde på at han var noen tiår yngre. Du verden for en utstråling! Etter en lengre turné i Japan har han såvidt vært hjemme og laga middag noen dager før han kasta seg på flyet til Bodø.

Arild Andersen kler Denada, Denada kler Andersen og begge kler musikken på et utmerket vis.

Trail of Souls måtte dessverre kaste inn håndkleet på grunn av Solveig Slettahjells langvarige og plagsomme lungebetennelse. Det var sjølsagt en skuffelse for mange, men erstatninga kunne nesten ikke vært bedre. Tjue prosent av bandet, det vil si Knut Reiersrud, tok jobben på egen hånd og er det én musikant her til lands som kan holde et publikum i sine hule hånd med sitt knippe strengeinstrumenter, munnspill og stemme, så er det Knut Reiersrud.

Folkemusikk, blues, jazz og gudene vet fra hvor og fra hvilke sjangre Reiersrud henter musikken fra. Uansett så skaper han noe han er fullstendig aleine om, på denne kloden i alle fall, og han gjør det med en ekthet og inderlighet som det er umulig ikke å bli berørt av.

Åpningskvelden blei avslutta med Tromsøbandet The Band Called Oh. Unggutta med bakgrunn fra musikk-konservatoriet i Tromsø har skapt sin egen soul/funk-sjanger med masse sjarm og de gir oss tekster som forteller oss at de har tenkt gjennom både det ene og det andre av viktighet.

Når så Knut Reiersrud satt inn med dem på slutten, så fikk publikum akkurat den avslutninga på åpningskvelden av Bodø Jazz Open de kunne ønske seg.

Fortsatt er det tre dager igjen med masse høydepunkt – jeg lover daglig oppdatering på Tor de Jazz!

Tro på det vakre

Gine Gaustad Anderssen synger om å tro på skjønnheten og kjærligheten – både på nynorsk og på engelsk. Det er viktigere enn noen gang om noen skulle være i tvil om det.

Gine Gaustad Anderssen synger slik at det er umulig ikke å tro på henne.

I 2009 fikk jeg sikkert mange gode opplevelser, men én sitter spesielt godt spikra: duoen Yours Truly med vokalisten Gine Gaustad Anderssen og pianisten Ove Alexander Billington. Det tok ikke mange runder i CD-spilleren før jeg skjønte at kongeriket hadde fått en ny vokalist på et meget høyt nivå. Nå har det altså gått rundt sju år siden den gang – hun forhaster seg ikke akkurat Gaustad Anderssen – og endelig er det klart for hennes debutalbum under eget navn.

36-åringen fra Tennfjord på Sunnmøre, men her må det legges till at hun er født i Molde, har sin formelle bakgrunn fra både Trondheim og ikke minst Göteborg der hun studerte under Anders Jormin. Etter som jeg har skjønt har Gaustad Anderssen nå flytta tilbake fra Sverige til Tennfjord – ei lita bygd ikke langt fra Ålesund. Tittelen "Heim" kunne sånn sett ikke ha passet bedre. Musikken hennes derimot er det ikke noe lite over – den er stor, varm og usedvanlig inderlig.

Det aller meste av både tekst og musikk har Gaustad Anderssen skrevet sjøl. Hun sier/synger at hun tror på både skjønnhet og kjærlighet, floskler i manges ører kanskje, men med den åpenbare ektheten Gaustad Anderssen viser, så er det ikke det. Hun tar også et uvanlig grep og blander nynorsk og engelsk i samme tekst – og det funker svært så bra. Gaustad Anderssen er også småbarnsmor og det bærer også de personlige tekstene preg av.

Gaustad Anderssen er en svært sterk historieforteller. Det eneste hun ikke har gjort sjøl er ei låt av Astor Piazzolla og "I dine skap" av Kari Bremnes. Tekstene får akkurat så mye luft og rom som de trenger og med hennes prikkfrie diksjon er det en sann fryd å bli en del av dem. Når hun så har alliert seg med et norsk/svensk a-lag med Carl Emil Svensson på gitar, Fredrik Nilsson eller Johannes Lundberg på bass, Hermund Nygård eller Martin Öhman på trommer, Thomas Gustafsson – Sveriges svar på John Surman – på saksofon og sjølvaste Arve Henriksen på trompet på ett spor, så har hun sikra seg et tonefølge som er nesten perfekt i forhold til både stemma og intensjonene hennes.

Gine Gaustad Anderssen har latt oss vente både vel og lenge. Når hun først inviterer oss inn i sitt singer/songwriter/jazz-landskap så har det vært verdt ventetida på alle mulige vis. Må det for all del ikke ta ta like lang tid til neste gang.

Gine Gaustad Anderssen

Heim

Losen Records/MusikkLosen

Vakre stemninger

Pianisten og komponisten Lars Jakob Rudjord har tatt med seg musikken sin fra Sørlandets kyststribe til et studio i New York. Det har ført til et vakkert møte.

Lars Jakob Rudjord tok ikke med seg orgelet til New York.

Lars Jakob Rudjord (32) er bosatt i Farsund og har havet som sin nærmeste nabo. Etter jazzstudier ved Musikkhøgskolen i Oslo, har han altså bosatt seg så langt unna storbyens kjas, mas og tempo, om ikke som vel tenkelig, så ikke langt unna. Det bærer også musikken hans et herlig preg av.

På mitt første møte med Rudjord og hans musikk, "Clockwork" fra 2014, traff vi han sammen med bassisten Adrian Fiskum Myhr og cellisten Katrine Schiøtt. De ga oss en neddempa kammermusikalsk opplevelse.

Denne gangen, med piano i fokus, men med allehånde tangentinstrumenter som "fargeleggingsmedhjelpere", blir det en stemningsekskursjon Rudjord tar oss med på.

Han har tatt med seg sine musikalske utgangspunkt, som garantert hans opplevelser ved havkanten og roen fra strøket rundt Farsund har gitt han, til studiosjef Joel Hamilton i Brooklyn, New York. Det betyr at Rudjord har fått påfyll av nye og annerledes impulser enn det Farsund har kunnet by på og fusjonen det har ført til er av det vakre og personlige slaget.

Heller ikke denne gangen er Rudjord helt aleine. Katrine Schiøtt er nok en gang med på cello, Hannah Epperson krydrer med sin fiolin og produsent Hamilton spiller perkusjon på et spor mens fru Rudjord, Ingvild Koksvik, bidrar med stemme på ei låt.

Den drøye halvtimen denne utflukten varer er altså et varmt og personlig visittkort i det neddempa leiet. Det er en sann fornøyelse å bli invitert med på reisa.

Lars Jakob Rudjord

Indiepiano

Fyrlyd Records/digerdistro.no

To verdener blir en

Bluegrassvirtuosen Chris Thile og jazzgiganten Brad Mehldau høres kanskje ut som to ulike størrelser. Her forteller de oss at de har mye å tilføre hverandre – og oss.

Brad Mehldau og Chris Thile – usedvanlig originalt og vakkert.

Foto: Michael Wilson

Chris Thile (35) og Brad Mehldau (46) spilte sammen for første gang i 2011. To år seinere turnerte de som duo og seinhøstes 2015 gikk de i studio, etter to nye konserter i New York, og spilte inn skiva som vederfares oss nå. Til tross for at de altså kommer fra to vidt forskjellige musikalske utgangspunkt, så har de to vært store beundrere av hverandre i lang tid og dessuten digger de begge både Bach og Beatles.

I tillegg til å være en mandolinist i ultraklassen som blant annet var med å stifta bandet Punch Brothers, har han også jobba mye med bassisten Edgar Meyer som han vant Grammy sammen med for skiva "Bass & Mandolin". Sammen med Meyer, Yo-Yo Ma og Stuart Duncan, vant Thile faktisk to Grammy-er for "The Goat Rodeo Sessions".

Mehldau har siden 90-tallet vært en av de aller viktigste pianistene i tradisjonen etter Bill Evans og Keith Jarrett. Vi har møtt han i alt fra solotapning via duoer med Joshua Redman og operasangere som Anne Sofie von Otter og Renée Fleming og mye med hans egen trio og i flere ad hoc-konstellasjoner med andre giganter som Charlie Haden.

I løpet av tre desemberdager i 2015 tok de for seg en rekke originalkomposisjoner og coverlåter som Joni Mitchells "Marcie", Elliot Smiths "Independence Day" og ikke minst Bob Dylans "Don´t Think Twice, It´s All Right". Standardlåta "I Cover the Waterfront" får også en nydelig, ursakte tolkning. Thile er også en meget dyktig sanger og tro det eller ei så synger også Mehldau på Gillian Welch-låta "Scarlet Town" – sammen med Thile.

Vi har nesten sjølsagt med to lyttere og fargeleggere i et helt spesielt sjikt å gjøre. De to får pianoet og mandolinen til å klinge nydelig sammen og de fører samtaler på et usedvanlig elevert plan.

"Chris Thile & Brad Mehldau" byr på helt spesiell musikk både når det gjelder utførelse og skjønnhet. De to mestermusikantene har funnet hverandre og de har funnet musikken.

Chris Thile & Brad Mehldau

Chris Thile & Brad Mehldau

Nonesuch Records/Warner Music